Skab en mere rentabel og skalerbar forretning
med disse 3 annonceringstools

Læsetid: 6 min
19. januar 2022

I dette indlæg får du en guide til 3 tools, som kan være med til at sikre at jeres nuværende setup skaleres, samtidig med at det gøres mere rentabelt. Lyder det som noget for dig, så læs videre her!

Ønsker du værdifulde indsigter i, hvordan du med et godt forarbejde sikrer et skalerbart og rentabelt Paid-search setup uden spend-limit, og med dynamisk tilpasning ud fra konkurrencesituationen, der giver jer en fordel i kampen om kunderne – og selvfølgelig hvordan det rent lavpraktisk kan eksekveres, samt slutteligt hvordan den tilførte værdi synliggøres over tid?

INDEN DE 3 TOOL SKAL DU…

Inden du skal høre om de 3 tools, er det vigtigt at sikre, at du har forudsætningerne for at komme i gang med dem. Det er vigtigt at du har det rette setup, så du har sat strukturen og sikret at din trafik kommer ind på de rigtige sider.

#1 – SIKRE DIG DU HAR DET RETTE MINDSET

For at skalere dit setup, er det vigtigt at du har det rette mindset; tænk i muligheder fremfor ”begrænsende overbevisninger”.

Når du fx planlægger budgettet til dine Google Ads kampagner, skal du turde at bevæge dig uden for de klassiske rammer såsom fx ”Jeg vil kun bruge X kr. til Google Ads pr. måned. Dette kan begrænse din trafik, såfremt efterspørgslen er stor – og dermed spænder du ben for dig selv!

Tænk i stedet ”Jeg vil højest betale 200,- kr. for en ny kunde” eller ”Så længe ROAS bare er X%, så giver du den bare gas!”.

Drop derfor budgettet, og stol på dit framework!

#2 – SPEND OG SKALERING

Nu skal du lave et skalérbart og rentabelt PPC-setup. Denne nye kontostruktur bygger på en hierarkisk Alpha-Beta tilgang. Når søgekampagnerne inddeles i et prioriteret hierarki, har dette to formål:

  1. Forsimple prioriteringen af ressourcer og budgetter mellem kampagner.
  2. Øge kontrollen med hvilke søgetermer der trigger visning af annoncer.

Strukturen er med til at sikre ”vandtætte skodder”.

#3 – AUTOMATISERING OG KVALITETSSIKRING

Vi giver dig her 4 eksempler på hvordan vi via scripts i Google Ads kan kvalitetssikre dit PPC setup – og dermed giver dig ro i maven:

  1. Automatisk detektion og notifikation i din email indbakke, såfremt Google Ads kontoen stopper.
  2. Automatisk notifikation i indbakken såfremt der er afviste produkter i dit produktfeed, som du skal forholde dig til i Google Merchant Center.
  3. Automatisk notifikation om evt. 404 fejl – vi ønsker ikke at spilde annoncekroner på ”døde” links!
  4. Automatisk tilføjelse af negative søgeord på daglig basis, da vi ikke ønsker irrelevante kliks og spildte annoncekroner. Dette sikrer at de negative søgeordslister altid er up-to-date!

DE 3 TOOLS - PROFITMETRICS, PRICESHAPE OG OPTMYZR

De 3 tools kan hjælpe med at give dig svar på følgende spørgsmål:

  • ProfitMetrics: Bruger jeg mine annoncekroner på profitable produkter?
  • PriceShape: Er jeg skarp på produktpriserne på mine nuværende produkter sammenlignet med mine konkurrenter?
  • Optmyzr: Er der et potentiale i mit Google Ads setup som jeg går glip af, fordi jeg endnu ikke har haft Optmyzr til at give dig mig de rette indsigter?

PROFITMETRICS

Er du interesseret i at finde ud af hvor du tjener dine penge henne? Den indsigt kan danske ProfitMetrics hjælpe dig med at få.

ProfitMetrics er et tool, der giver dig indsigt i din profit- og omkostningsmetrikker for din virksomhed, dvs. ”de skjulte vindere”. Toolet fratrækker alle omkostninger der måtte være med ordren, så du ved præcis hvad der er tilbage – og denne indsigt sendes direkte ud til din foretrukne marketingplatform (fx Facebook Ads, Google Ads eller Google Analytics).

Det er ret simpelt at komme i gang med ProfitMetrics. Du behøver ikke at have særlig meget data, for at komme i gang. Det eneste data du behøver er, dine produkters kostpris samt omkostningerne ifm. fragten.

Igennem toolets interne dashboard får du også indsigt i bl.a. hvor mange ordrer der er lagt, hvad man har haft af indtægt samt hvad profitten er. Således får du et overblik over hvilke annoncer eller produkter du skal fokusere på, så du undgår røde tal på bundlinjen.

PRICESHAPE

Det er vigtigt at holde øje med dine konkurrenter og hvem du byder mod på Google Ads! Med PriceShape får du nyttig viden om prisniveauet på dine produkter i markedet ift. konkurrenterne. Vi ønsker nemlig hverken at prisfastsætte os for højt eller for lavt. Med PriceShape kan du opsætte prisstrategier på dine produkter, som automatisk overvåger dine produkter, således at priserne på websitet reguleres ud fra de kriterier du fastsætter – og så du forbliver konkurrencedygtig overfor dine konkurrenter!

Denne funktion giver dig også mulighed for, at lave dynamisk prisfastsættelse i dit Google Shopping feed – så du dermed kan udnytte dine annoncekroner bedst muligt!

Med PriceShape har du altså følelsen af at have fingeren på pulsen når det kommer til, at have konkurrencedygtige priser! Du har hele tiden et indblik i hvordan dine konkurrenter ligger prismæssigt ift. de produkter du også sælger og kører annoncering på. Du får mere kontrol via dynamisk prisfastsættelse ud fra dine egne definerede kriterier – og slutteligt kan du automatisk pristilpasse de produkter, som jeres konkurrenter kører nedsættelser på.

OPTMYZR

Optmyzer er et anerkendt og prisvindende optimeringsværktøj til primært at håndtere dit Google Ads setup, hvilket naturligvis er meget relevant når man arbejder med Paid Search. Du slipper nemlig for ”rugbrødsarbejdet”, da det kan automatisere meget af dette – hvilket gør din dagligdag nemmere!

Optmyzr dækker meget bredt af alt hvad du skal bruge, men særligt 3 værdiskabende funktioner er uundværlige for dig og din virksomhed.

Campaign Builder, som lynhurtigt kan masseændre og omstrukturere Google Shopping annoncer ud fra bestemte kriterier du sætter. Et godt eksempel kan være at din virksomhed har 40-50.000 forskellige produkter, som Campaign Builder i løbet af et par minutter kan omstrukturere ud fra dine kriterier. Super tidsbesparende, og det giver dig endnu mere tid til andre værdifulde opgaver i din virksomhed!

Med Product Group Refresher kan du ligeledes sikre, at dine Google Shopping kampagne altid er up-to-date, så du ikke reklamerer med fx udsolgte varer – og dermed bruger ærgerlige penge.

Med Optmyzr Express får du et hurtigt overblik over de optimeringsopgaver, der er vigtigst at du tager hånd om.

Igennem Optmyzr får du indsigter i hvor din virksomhed skaber resultater. Du får mulighed for at skrue på nogle knapper, som man ikke kan direkte i Google Ads platformen.

FUN FACT:

Frederik Vallaeys startede Optmyzr, og var én af de første 500 ansatte hos Google i sin tid. Vallaeys har desuden været med til at udarbejde den algoritme, der i dag er fundamentet for hvordan kvalitetsresultatet i Google Ads udregnes, og har samtidig også været én af ”skaberne” bag Google Analytics platformen.

KLAR – PARAT – IMPLEMENTERE!

Du kan starte med at spørge dig selv hvad dit behov er, og hvilke muligheder toolet giver sig. Sparer du tid ved at implementere værktøjet? Hvilken værdi og afledte effekter medfører toolet?
Kan du sige ja til det, kan du gå videre i processen med at få implementeret toolet i din virksomhed.

Inden du implementerer toolet bør du lave en businesscase, for at se på hvilke omkostninger og hvilken værdi toolet måtte bidrage til din virksomhed.

Til sidst skal du blot implementere toolet, og få synliggjort værdien for de rette interessenter i organisationen. Genbesøg også gerne din businesscase, så du sikrer at fortsat toolet giver mening i din forretning.

Nysgerrig på mere?

Ikke nok med dette blogindlæg, har vi også afholdt et webinar om netop samme emne, hvor vi går mere i dybden med de 3 annoncerings tools, samt hvordan det giver værdi til din virksomhed. Så hvis du er nysgerrig på mere – download webinaret materialet herunder.