De 27 bedste tips fra BrightonSEO [Oktober 2022}
9. oktober 2022
Ærgrer du dig også over, at du ikke var på BrightonSEO 6.-7. oktober 😱 ? Fortvivl ikke. IMPACT Extends SEO team deltog nemlig, og vi har taget de 27 bedste tips med hjem til dig.
Du kan bl.a. læse om:
- Hvordan du bruger AI rigtigt (og nej, det er ikke bare et copywriting værktøj),
- Hvorfor at det er umuligt at beregne eksakt ROI på ens indhold.
- Hvordan logfil analyser og crawl budgetter spiller sammen
…..og selvfølgelig mange andre godbiddert.
❗ Og hvis du ikke kun scanner teksten, så vil du også lære, om Danny Richmanns hemmelige tip, som han afslørede for mig, da jeg fangede ham på gangen.
Lad os komme igang
Med 120 talks over to dage og +1.000 deltagere er BrightonSEO verdens største fysiske SEO konference. Den startede i et rum over en pub, men Kelvin Newman og hans team afholder den nu i et stort konferencecenter med flot udsigt ud over vandet.
Der er seks tracks samtidigt, så der er nok at vælge imellem. Samtidigt er det også en glimrende mulighed for at hilse på profilerne indenfor branchen som f.eks. Tim Soulo fra Ahrefs nedenfor (og photo bomb af Patrick Stox)
Lad os komme igang med diverse tips. De skyder i alle retningen ligesom de forskellige talks, men jeg er sikker på, at du kan bruge nogen af dem.
Tip 1: Brug Google Search Console API'et i Screaming Frog
Anna Gregory Hall, Snaptrip!
Google Search Console API’et blev lanceret i januar 2022. Hvis du ikke har brugt det endnu, så er det om at komme i gang. Anne anbefalede at hente Google Search Console data ind i Screaming Frog, så du får index/noindex, last crawl, statuskode o.s.v. I IMPACT Extend bruger vi den typisk til at koble impressions og kliks på, men API’et indeholder endnu flere interessante data, som er tidskrævende at søge på manuelt i URL inspection tool.
Tip 2: Byg et eksta sitemap til 301 redirect og 410 statuskoder så Google kan bedre forstå dine ændringer
Anna Gregory Hall, Snaptrip!
Anne foreslog at man kan lave et specifikt sitemap med sine 301 redirects og 410 statuskoder, hvis man vil sikre sig, at Google hurtigere kan forstå, hvad du vil indeksere – og ikke indeksere. det skal prøves!
Tip 3: Benhård prioritering af indholdsproduktion er løsningen på begrænsede ressourcer
Sam Colebrook, Icrossing
Sam har bl.a. arbejdet med Wales’ svar på Visit Denmark. I den forbindelse skal der produceres rigtigt meget indhold med et lille team. Løsningen? En hård prioritering af, hvad der er vigtigst. Denne talk handlede om next level prioritering. Der er tre søjler, som du skal vægte produktion af nyt indhold ud fra: 1. Hvad er værdien af dette stykke indhold? 2. Hvilken indsats kræver det? 3. Hvad er muligheden for at være synlig? Hele listen blev lagt ind i et sheet, og de forskellige teams skulle derefter give dem en score via værktøjet Miro. Jeg tror, at vi er mange, som kunne prioriterere SEO opgaver endnu bedre, så husk dette vigtige trin, når du arbejder med dit næste SEO projekt.
Tip 4: At prøve på at udregne ROI for ens indholdsproduktion går meget dybere end bare anskaffelsen af leads
Tim Soulo, Ahrefs
Tim er CMO hos Ahrefs, som nok er det mest succesfulde SEO værktøj (100 mio USD i årlig omsætning fordelt på 100 medarbejdere). Udover at det er super stærkt produkt så tilskrives en del af succesen den content strategi, som de har udviklet. Deres blog har masser af værdifuld viden, og de har også en Youtube kanal med 350K abbonnenter. Så Tim er den helt rigtige til at komme med et bud på, hvad ROI’en er for ens indhold. Det korte – og ærlige – svar fra Tim er (drum roll…):
Det er umuligt at vurdere.
Man kan selvfølgelig beregne omkostningen til produktion af indhold, og man kan se, hvor mange direkte leads, at indholdet genererer. Men det er kun toppen af isbjerget i f.h.t. den værdi, som et stykke indhold i virkeligheden skaber. Se hans slide nedenfor med alt det, som indhold skaber udover direkte leads.
Som en sidenote så jeg den anden dag, at Dreamdata kunne tracke, at 85% af de kunder, som de har fået, har læst mindst et af deres blogindlæg inden, at de konverterede. Jeg vil på det kraftigste anbefale, at man ikke undervurderer denne del af kunderejsen.
Tip 5: Brug AI værktøjer til at klassificere forretningsrelevante søgeord
Danny Richman, Richman SEO Training
Der er typisk meget tidsspilde, når man går på konference, men en gang imellem finder man guldet. Det her var efter min mening første dags bedste talk, og fra en speaker, som jeg ikke kendte i forvejen. Danny Richman viste sig at være rigtig skarp.
AI Værktøjer kan bruges til andet, end at tage brødet ud af munden på copywritere (Danny mener faktisk, at gpt-3 ikke er lavet til at bygge long form content). Men værktøjer som Open.ai kan f.eks. bruges til at klassificere, hvilke søgeord er strategisk vigtige, og hvilke som ikke er. Og hvis du ikke selv kan lave koden til det Apps script, som du skal bruge i Google Sheets, så bare bed Open.ai om at lave det. Google Sheets er et hyppigt anvendt værktøj i SEO-arsenalet. Du ved, at du bør bruge Google Apps Script for a automatisere processer for at mindske det manuelle arbejde. Det kan dog være uoverskueligt at Google eller lave scripts. Her kommer OpenAI ind i billedet. Via OpenAI kan du beskrive dit ønskede formål med et Google Apps Script i OpenAI, og herefter vil programmet udskrive et stk. færdigt script klar til brug på blot sekunder. Fascinerende!
Her er hans slide deck.
Et bonustip fra Danny var at bruge Dall-E til at vise, hvordan hans ven, som sælger swimming pools, kan vise sine prospects, hvordan deres nye swimming pool vil se ud hjemme i deres have.
Se nedenfor:
Jeg fik en snak med ham efter hans præsentation, hvor han også fortalte at “Open.ai Whisper” er en super måde at transkribere video. Det kom ud her 21. sept., så det er helt nyt. Prøv det her.
Tip 6: Gå i dybden med 0 kliks søgninger
Jon Earnshaw, PI Datametrics
Søgninger som genererer 0 kliks skal undersøges dybt og eksplorativt. Hvert resultat på side 1 kræver en forfinelse af, hvad man optimerer mod. Hver placering på side 1 er en mulighed. At ligge på side 1 er ikke målet. At eje flere plaeringer på side 1 er målet ved 0 klik søgninger.
Tip 7: Forstå hvor du er mest motiveret i løbet af dagen, når du arbejder med SEO, og fokusér på de tunge opgaver i dette tidsrum
Georgia Gadsby, Unearth PR
Optimiser din tid efter hvornår du er mest motiveret og har mindst risiko for distrahering. Del den op i 3 grupper; høj motivation, medium motivation og lav motivation. Brug din “bedste” tid på de mest kedelige opgaver hvor det er let at blive distraheret. Brug tiden hvor du har middel motivation til at lave de ting du finder sjovt og som du elsker at lave. Brug tiden med den laveste motivation til det der ikke kræver nogen hjernekapacitet.
Tip 8: Bæredygtighed: Lav grøn SEO og mindsk CO2-udledning
Stuart Davies, Creative Bloom
Bæredygtighed er kommet på dagsordenen, og klimaaktivist og SEO-bureauindehaver Stuart Davies præsenterede en omfattende tjekliste over grønne tiltag, du kan implementere.
Omkring 4 % af CO2-udledning kommer fra internettet, som hvis den var et land, er verdens 7. største udleder og beregnet vil den være den 2. største i 2040.
Det skyldes strømforbruget, og det kan du gøre noget ved først og fremmest ved at sørge for grøn hosting via fx thegreenwebfoundation.org. Via digitalbeacon.org kan du udregne dit websites carbon footprint og få at vide, hvad du skal gøre for at ændre på det.
Mange initiativer er heldigvis vand på din SEO-argumentations-mølle og handler om at gøre dit website lettere, hurtigere og mindre strømforbrugende. Så altså mere power til din argumentation om at komprimere billederne, bruge færre billeder og overveje, hvorvidt billedet bidrager til konverteringen eller kan fjernes.
Det samme med video, fonte, tekst og andre assets, og i virkeligheden handler det om grundlæggende at sætte sig ind i bæredygtigt webdesign. Mange af principperne giver et mere lean website, som måske konverterer bedre, hvis du rammer plet.
Tip 9 : Lav en topic authority score for søgeordene som ranker indenfor det topic, som du gerne vil eje
Krystian Szastok, RobotZebra
Ved at sammenligne en række søgeord med dine 3-5 nærmeste konkurrenter kan du udregne, hvor stor en “markedsandel”, som du har nu, og hvad potentialet er. Gør det for søgeordene indenfor det topic, som du vil eje. Du kan f.eks. tagge søgeordene i din ranktracker.
Det er en metode som ligger op af IMPACT Extends framework SEO sprints, hvor man fokuserer på at vinde et topic og gav inspiration til, at vi udarbjder en “topical authority score” som Krystian anbefaler.
Tip 10: Se SEO strategier som en portefølje af investeringer
Andrew Charlton, Crawl
Jeg er lidt af en fan boy af Andrew, som har lavet en masse fede måder at traække søgeordsdata ud i Google Sheets. I hans talk talte han om, at man forud for SEO projekter skulle komme med forventede bud på effekten af ens SEO kampagne ud fra et konservativt og et optimistisk bud. Han viste, hvordan man kan estimere antallet af klaver tunere i Chicago ved en løs beregning. Noget lignende kan man komme et godt stykke med ved SEO.
Du kan forud for et projekt beregne forventet outcome ud fra: søgevolumen X forventet CTR ved en gennemsnitlig placering. Husk også at inkludere eksterne faktorer som Google Core updates, som kan have stor effekt på trafikken.
Et af hans tips var specielt til bureauer, som har en række kunder. Man skal se sites som en portefølje af investeringer. Nogen kan man risikere mere med end andre. F.eks. helt nye sites uden autoritet kan man køre en langt mere agressiv SEO strategi med, end hvis man arbejder med et etablerert site.
Dag 2 på BrightonSEO handlede meget om SEO og brand. Her får du tre skarpe fra Ane:
Tip 11: Husk at tappe ind i din brand voice med dine SEO-tekster
Bethany Joy, Brand voice strategist
Du har en brand voice. hvad enten du aktivt har formet den eller ej. Og det er vigtigt at bruge den i dine SEO-tekster, så du er konsistent hele vejen igennem.
Det kan påvirke konverteringen negativt, hvis dine kunder ikke har tillid til dig hele vejen igennem. Du må lyde autentisk i alt fra TVC’s til paid til metatekster til produktbeskrivelser til fejlbeskeder til hjælpetekster til kvitteringen efter køb.
Din brand voice skal i øvrigt være baseret på dine personlighedsattributter, ikke dine værdier. Dine værdier fortæller, hvordan du handler, ikke hvordan du lyder.
Byg din tone of voice på dine personlighedstræk, som hverken er gode eller dårlige, men som kan modsvares af anderledes brands. Det handler ikke om at være “ærlig”, for ingen er bevidst uærlige. Men du kan fx være “den frække dreng i klassen” eller “konservativ og uforanderlig”, og din brand voice fungerer bedst, når ingen bemærker den.
Tip 12: Gør som flere og flere store brands: Prioriter SEO
Chris Pitt. Vertical Leap
I en tid med massive udfordringer som krig, klimakrise, pandemier osv. ryger marketingbudgettet ofte. Men ifølge Chris Pitt har de store brands indset, at de ikke har råd til at misse ud på search.
Studier fra bl.a. en af digital marketings toneangivende stemmer Les Binet (Hans navn hører vi til flere talks på Brighton SEO, og han er værd at tjekke ud) falder brand search, og på et skrumpende marked er SEO et alternativ til blot at sænke priserne og starte kapløbet mod bunden for virksomheden.
Verden og markedet forandrer sig, og selv om det måske ikke er en mulighed for alle, overlever virksomheder bedre, når de investerer i synlighed. Folk er velinformerede, og de vil vide, hvad en virksomhed står for. Det får de ikke kun gennem branded search. Der er et behov for at blive set og ikke kun at være et velkendt navn. Fokus på bæredygtighed og øgede leveomkostninger får folk til at researche og lede efter alternativer, og SEO er lig med synlighed, også i disruptive tider.
Tjek vores blogindlæg om symptomsøgninger, hvis du vil vide mere om, hvordan vi i Impact Extend øger vores kunders andel af samtalen på Google på især non-brandede søgeintentioner, hvor din kunde fx leder efter alternative løsninger og endnu ikke har opdaget, at det er dit produkt eller ydelse, de er ude efter.
Tip 13: Brug brand building til at øge dit brandkendskab på lang sigt
Rona Leslie, Yard Digital
Her er endnu et brand tip, som baserer sig på marketing-guru Les Binet og hans medforfatter Peter Field og deres publikation “The long & short of it”. Bogen fra 2013 er om muligt endnu mere aktuel i dag.
Forfatterne viser bl.a., at effekten af performance marketing og salgsaktivering på kort sigt ikke giver den samme akkumulerede vækst som langsigtet opbygning af dit brand. Det skader din vækst at underinvestere i dit brand, og standardfordelingen på 60/40 mellem kortsigtede og lansigtede aktiviteter er langtfra rigtig for alle brancher. Fx er Aldi og Lidl to retailere, der har formået at opbygge stærke brands, selv om købsrejsen er kortsigtet.
I Impact Extend arbejder vi altid strategisk med SEO og tænker brandopbygning med ind i alt fra forfatning af metatekster til autoritetsopbygning via links.
Tip 14: Kombinér viden om din industri med SEO er en vinderkombination
Nicolas Basoalto, TicketSwap
TicketSwap er en markedsplads for salg og køb af billetter til events (koncerter, teater o.s.v.). Nicolas præsenterede en interessant case, hvor de havde konverteret 15.000 sider om diverse artister til 51.000 sider om kunstnerne ved bl.a. at trække data fra Spotify om, hvilke kunstnere som deres kunder var fans af. I forbindelse med det projekt pointerede han, at det er vigtigt at tale med de forskellige teams i din virksomhed for for at spotte muligheder, som er unikke for lige præcist i din industri. SEO-formlen for at lykkes, kan være helt forskellig fra en branche til en anden.
Tip 15: Husk din brede marketinghorisont, når du arbejder med nye websites og brands
Chima Mmeje, Zenith Copy
Når du arbejder med SEO for nye websites og brands, er det vigtigt at huske den brede horisont. Her er det endnu ikke nødvendigvis SEO, der er i første omgang er den rigtige marketingkanal. Og måske kræver det andre tiltag som betalt annoncering, betalt og organisk SoMe, PR eller outdoor at slå et starter brand fast, før det giver mening at søge efter linkmuligheder.
Evner du at vise forretningskendskab og sætte din SEO-strategi ind i en bredere kontekst, viser du overskud og fokus på det egentlige mål med marketing, nemlig at lykkes som brand med sine forretningsmål.
Tip 16: Logfil-analyser kan give dig en forståelse for, hvordan Google spilder dit crawl budget
Steven Van Vessum, Conductor
Logfil-analyser kan give et værdifuldt indblik i, hvordan Google og andre søgemaskiner ser din side. Den kan give et overblik over hvor ofte Google crawler dine forskellige sider og give et fingerpeg om, hvor længe det vil tage for Google at se nyt indhold. Derudover kan du også se om Google har set sider, som ikke burde være indekseret.
Med Logfil analyser kan du direkte bevise at dine indgreb har haft en effekt på Google. Forbedring af Crawl rate kan blive en ny og brugbar KPI. Logfil er i de fleste tilfælde tilgængeligt direkte via din CDN udbyder, hvis du bruger sådan en. Der er ikke længere behov for at snakke med en IT afdeling eller Webansvarlig.
Tip 17: Inkludér webtilgængelighed som en del af SEO audits
Jessica Mackereth, Torchbox
Der er et stort overlap mellem SEO og Webtilgængelighed. En skærmlæser og en Google-bot ser på en hjemmeside på næsten samme måde, og begge drager nytte af f.eks alt-beskrivelser. Webtilgængelighed kan bruges som ekstra rygdækning for SEO-audits.
Sidenote: Miracle Inameti-Archibong understregede i sin talk, at 97% af hjemmesider er påvirket af dårlig tilgængelighed. Det resulterer i et estimeret tab på 17,1 mia. pund.
Tip 18: Tænk altid i at bruge API'er i dit daglige SEO arbejde
Jérôme Salomon, OnCrawl
Der er en stor gevinst at hente ved at inddrage API’er i dit daglige arbejde. Det tillader dig at automatiserere din dagligdag, skræddersy dine værktøjer og sidst men ikke mindst er det sjovt.
Tip 19: Tal med UX-afdelingen om anchor text på links og knapper
Miracle Inameti-Archibong, John Lewis PLC
Det er aldrig en god idé at skrive “klik her” og “læs mere” på links og knapper. Interne links fungerer som vejskilte for søgemaskinernes crawlere og er en vigtig rankingfaktor. Og der er altså bare ikke nogen meningsfuld søgevolumen og relevans på “læs mere”.
Og nu hvor webtilgængelighed eller på internationalsk “accessibility” er kommet på dagsordenen, er der endnu en suveræn grund til at huske gode ankertekster. Omkring 15 % af verdens befolkning har en funktionsnedsættelse, og der er enorm fornuft, empati og indtjening i at gøre dit website tilgængeligt for alle. Folk, der bruger screen readers kan ikke nødvendigvis læse ud fra en tekst et andet sted på siden, hvor et link fører dem hen.
I nogle brugerscenarier oplæser screen readers links i en liste uden at sætte hvert link ind i en kontekst. Det gør ankerteksten endnu mere vigtig. Undlad også at bruge din URL som et “naked link” uden ankertekst, for det lyder helt uforståeligt, når det bliver læst op.
Hvis du ikke har en god ankertekst, forpasser du en mulighed for at optimere mod en bestemt søgeintention, og du gør også dit website sværere at bruge. Webtilgængelighed og ankertekster er endnu en grund til at gå i dialog med UX.
Tip 20: Interview altid brugere som har en funktionsnedsættelse
Miracle Inameti-Archibong, John Lewis PLC
Ud over Lighthouses accessibility-rapport kan du få stor gavn af at bruge værktøjer som fx Wave Web Accessibility Tool, og hos Impact Extend hjælper vi dig gerne med din analyse og tjekliste for at gøre dit website mere tilgængeligt for alle. Vi ved, hvor let det er at fortabe sig i værktøjer og research via organisationer, eksperter og aktører, men i virkeligheden er det allervigtigste tip måske at interviewe de brugere af dit website, som lever med en funktionsnedsættelse og derfor har ekstra svært ved at finde rundt og bruge alle dine lækre funktionaliteter. Ofte glemmer vi at gøre det allermest åbenlyse, nemlig at spørge om råd og vejledning hos dem, det hele handler om, nemlig dem der oplever udfordringerne til dagligt.
Tip 21: Aflur konkurrencen i SERP'en
Chima Mmeje, Zenith Copy
Når du skal ranke på en given søgeintention, skal du udspionere dine konkurrenter og stjæle med arme og ben fra dem, som allerede ranker på side et på intentionen. Kig på SERP’en og aflur konkurrenternes tricks, så du kan gøre det bedre. Med en såkaldt site operator (site:.dk “indsæt søgeintention her”) kan du se, hvem der allerede ranker og dermed lykkes med deres SEO. Er det kategori- eller produktsider, er der en image pack, har de Schema-markup, hvor lange er deres tekster og er der måske en featured snippet, du kan forsøge at optimere bedre i din tekst?
Altsammen giver det dig vigtige spor i jagten på top rankings og en metode til at “reverse enginere” to-do-listen, du skal udføre for at komme i top på eftertragtede søgeintentioner.
Tip 22: Brug logfiler til at få din hjemmeside indekseret på Google
Serge Bezborodov, JetOctopus
Indexing af din hjemmeside er med tiden blevet et større problem og område, som hjemmesider bør fokusere på. Faktisk er kun 50% i gennemsnit af hjemmesiders undersider indekseret! Ved brug af logfiler kan du analysere din data og finde sammenhæng mellem, hvorfor din hjemmeside ikke bliver indekseret. Find mønstrene og udpeg hvilke faktorer (hastighed, interne links etc.), du bør arbejde med for din hjemmeside, så (næsten) alle undersider bliver indekseret, og du opnår størst muligt potentiale af trafik og konverteringer gennem organisk trafik.
Tip 23: Du kan index-tracke dine vigtigste undersider.
Simon Lesser, Dragon Metrics
Vi kender alle til URL inspect i Google Search Console. URL inspect i Google Search Console giver vigtig information for undersiden som f.eks. om at undersiden kan og er indekseret ifølge Googles crawlers. MEN dette er manuelt og kan ikke gøres i bulk, MEDMINDRE du bruger Googles API. Du kan koble Screaming Frog med Googles API og tracke indeksering af alle dine undersider.
Tip 24: ”Klik her” – den går stadig ikke!
Alice Rowan, Alicerowancontentmarkting
Det kommer sjældent som nogen overraskelse at interne links, er en vigtig disciplin indenfor SEO. Men interne links er ikke nok i sig selv. Anchor-teksten skal være på plads. Skriv du ”klik her” i din anchor-tekst, misser du en gylden mulighed for at optimere den pågældende underside for relevante søgeord. Brug altid interne links med berigende anchor-tekst, der inkluderer målrettet søgeord.
Tip 25: Bed Open.ai om at lave dine RegEX formularer
Danny Richman, Richman SEO Training
Regex er yderst hjælpsomt i blandt andet GSC og GA samt samtlige andre værktøjer. Men måske er du ikke ekspert i Regex? Intet problem. Du kan bruge OpenAI til at formulere formlen. Gå til OpenAI, beskriv din formel og maskinen formulerer hele formlen på et sølvfad.
Tip 26: Sådan får du flere Google Search Console API requests
Simon Lesser, Dragon Metrics
Bruger du Google Search Console API’et til URL inspection, har du sikkert opdaget, at du kun har 2.000 requests. Hvis du gerne vil URL inspecte med API’et på flere end 2.000 URL pr. dag, kan du blot oprette flere prefix i Google Search Console f.eks. domain.dk/blog, domain.dk/services og domain.dk/produkter. Nu har du hele 6.000 URL requests pr. dag!
Tip 27: Links vil altid være der, men mit gæt er at signalet bliver endnu svagere jo bedre styr at vi har på kvalitetsindhold
John Mueller, Google
BrightonSEO sluttede af med en campfire talk med John Mueller, som er Search advocate fra Google. Det var dagens mest ligegyldige indlæg, hvor John og Co.. svarede på udvalgte, indsendte spørgsmål fra deltagerne. Et eksempel på dette tidsspilde var spørgsmålet, “hvordan ser above the fold ud om 20 år?”. Anyway, det mest interessante, han sagde, var ikke overraskende, at Google allerede fokuserer benhårdt på at forstå indhold, og links mest bliver brugt til at finde nyt indhold at indeksere. Rankingsignalet fra links er blevet skruet kraftigt ned, og han forventer, at det vil fortsætte.
Det er ikke helt det billede, at vi ser hos IMPACT Extend, men hvis Google knækker koden en dag, så skal man nok skrue ned for sit linkbuilding budget.
Opsummering
Tak til Ane, Mikkel og Emil på teamet, som alle har bidraget med tips til denne lange liste. Jeg håber, at du kan bruge et par af dem til dit arbejde med SEO.
Ræk endelig ud til mig, hvis du har brug for et par ekstra øjne på jeres SEO strategi. Der er ingen tvivl om, at organisk trafik fra Google forbliiver den største trafikkilde for de fleste virksomheder i de næste mange år, og at det er en del af ens marketing mix, hvor der stadig er et kæmpe potentiale.