Black Friday 2019, hvordan forløb dagen?

Black Friday 2019 er overstået, men hvordan gik det egentlig? Hovedtemaet i år blev stigningen i mobil omsætning med Mobile Pay i førersædet.

Frem med mobilerne

Den højt ventede handelsdag slog rekorder igen! Fokus var i år på det digitale salg, med en ekstrem vækst i online og især mobil handel. Faktisk viste det sig, at Black Friday handlen på mobil steg med 50-60% i forhold til Black Friday 2018.

Overordnet set røg der 750 mio. kr. igennem på Black Friday. Mobilepay stod for næsten halvdelen af de salg nemlig 376 mio. på Black Friday og de samlede tal for ugen op til samt på Black Friday, Black Week røg der hele 925 mio. kr. igennem den populære mobilbetalingsapp.

Mobilepay tager førersædet

Hos IMPACT Extend oplevede vi netop en ekstrem vækst i mobil omsætning hos vores kunder især med brug af mobilepay på Black Friday. Generelt så vi en tendens med at omsætningen på denne dag var fokuseret på online handel, mens butikkerne havde en mere flad kurve.

For de af vores kunder der havde formået at lave en god mobil oplevelse, kom hele 40-50% af omsætningen fra mobil, hvilket bidragede til en større omsætnings vækst hos dem end gennemsnittet om fredagen. Overordnet så vi en samlet vækst på 15-20 % i mobil omsætning på tværs af alle vores kunder.

Så det er helt sikkert værd at kigge ind på den mobile køber oplevelse fremover. Hvis du ikke allerede er i gang, så er du ikke et sekund for sent, hvis du begynder nu.

Få mobilepay som en betalingsmulighed og kig ind i mulighederne med at bruge apps og direkte mulighed for at købe fx gennem instagram.

generel vækst

På Black Friday havde Extends kunder en samlet vækst på 44%, men vi oplevede også at flere kunder lå med langt over 100% stigning i omsætning. Det er altså bestemt en dag, der er værd at forberede sig på og gerne i god tid!

I løbet af dagen fulgte flere af vores kunder med på dashboards for at følge de spændende tal time for time. Da Black Friday var overstået kunne vi se at der i år var en mere jævn fordeling af ordrer hen over dagen, dog med et fortsat peak ml. kl. 09.00-10.00 og kl. 20.00 – 21.00 som i 2018.

Det var dog tydeligt, at Black Friday ikke kun var en hovedløs forbrugsfest. Tal fra FDIH viste, at folk i ugen op til gjorde klar til den store handelsdag, og ventede med at handle, til tilbuddene rullede ind.

Det betyder nødvendigvis ikke, at der blev købt mindre. Tilbuddene gjorde nemlig, at der samlet set blev lagt langt flere penge. Læs mere her

luften gik ud af ballonen

Det viste sig dog, at da Cybermonday kom var købsfesten ikke længere lige så varm. Luften var gået lidt af ballonen ovenpå alle udsalgstilbud.

Cybermonday endte tallene på samme niveau som en normal julesalgsdag (der trods alt er højere end normalt). Men måske Cyber Monday 2020 viser sig at give mere.

følg med time for time

På grund af det store pres på Black Friday var det for mange først muligt at se analyse tal fra Google Analytics nogle dage senere. Men for de af IMPACT Extends kunder, der har opsat dashboards, fulgte de hårdtarbejdende medarbejdere om natten med time for time.

Hvis I som virksomhed er interesseret i at følge med i, hvordan det går med jeres udsalg løbende, så undersøg mulighederne i at sætte et dashboard op. Det giver jer et hurtigt overblik og mulighed for at følge med i jeres udsalgstal.

Vil du læse mere om forberedelserne til Black Friday hos IMPACT Extend? Så læs med her og her

Vil du vide mere
om Black Friday resultaterne?

Så kontakt Kenneth Thorsson, han kan fortælle meget mere om forberedelserne op til store udsalgsperioder.