Black Friday 2021
Sådan gik det

Læsetid 5 minutter
Den 30. November 2021

BLACK FRIDAY OG BLACK WEEK ER STADIG EN ONLINE FORBRUGERFEST

IMPACT Extends kunder har haft en forrygende 2021-udgave af Black Friday og Black Week. På selve Black Friday var shoppelysten rigtig stor, og omsætningen blev ca. 20% større end i 2020, men der var også pæne stigninger ud over hele Black Week og i november som helhed.

Generelt har IMPACT og IMPACT Extends kunder formået at skabe rigtig gode Black Week-kampagner. På tværs af webshops vækstede trafikken med 15-20% over hele måneden og forbrugerne var lige så købsparate som de plejer at være, på denne tid af året. Derudover så vi også en tydelig tendens til, at forbrugerne i år shoppede for større beløb pr. ordre end sidste år, hvilket har givet den samlede omsætning et løft.

I 2020 så vi for alvor en udvikling i tendensen med at Black Friday blev til Black Week. Bl.a. derfor var forventningen også i år, at vi ville se kampagnerne strakt endnu mere ud over hele november. Det skete faktisk også, men selve Black Friday blev alligevel den dag, der vækstede mest på omsætning ift. 2020-niveau. Og vi kan konkludere, at vores egne kunder i Black Week steg mere end hvad vi forventede af markedet inden vi tog hul på november. Vi skal huske at 2020 var et rekordår, der blev boostet online af corona restriktioner for butikslivet, så en vækst på næsten 17% i november og knap 20% på Black Friday er virkelig flot.

Kent Lyager Laursen, Head of Traffic
Kent Lyager LaursenHead of Traffic i IMPACT Extend
Nøgletal fra IMPACT & IMPACT Extends kunder, I Danmark:
+16,7%

BLACK NOVEMBER omsætning 2021 vs. 2020

+11,3%

BLACK WEEK omsætning 2021 vs. 2020

+19,3%

BLACK FRIDAY omsætning 2021 vs. 2020

DEN HELT STORE VINDER BLEV MOBILEPAY

På tværs af det danske marked blev MobilePay den helt store vinder af årets Black Friday og Black Week. MobilePay melder selv om en stor stigning i transaktioner og rundede 2,2 mia. kr. på 3,3 mio. swipes i løbet af Black Week. En vækst på 75% for hele Black Week sammenlignet med sidste år. Således blev hver 2. ordre på nettet i Danmark under Black Week betalt med MobilePay.

Generelt har danskerne shoppet rigtig meget online hen over Black Week, og de danske netbutikker har nydt godt af det. Dansk Erhverv forventede allerede undervejs i kampagnerne fredag en samlet omsætning på mere end +3 mia. kr. på nethandlen.

HVORDAN VAR FORVENTNINGER TIL BLACK WEEK OG BLACK FRIDAY 2021?

I IMPACT og IMPACT Extend havde vi store forventninger til dette års onlinesalg på Black Friday og Black Week i Danmark. Forbrugerundersøgelser op til Black Week forudsagde øget handel og større gennemsnitlige ordrestørrelser. Derudover har der på baggrund af den stadig aktuelle Covid-19 været en forventning om, at mange køb igen i år ville rykke fra de fysiske butikker og over til nethandel. En anden eftereffekt af Covid-19 var en stigende mangel på varer og frygt for forsinkelser på importerede varer, hvorfor der også har været en stigende forventning om, at flere mennesker, 68% i år vs. 64% sidste år, vil købe deres julegaver online allerede til Black Friday og Black Week.

Ud fra forbrugerundersøgelser, Covid-19 situationen og udfordringerne med vareforsyninger i flere brancher forventede vi samlet set nye omsætningsrekorder for Black Week og Black November med en vækst på mellem 10%-20% sammenlignet med 2020.

uddyber Kent Lyager Laursen og tilføjer:

Det er stort set, præcist det vi så ske. Den største overraskelse var nok, at selve Black Friday gjorde et lille comeback og faktisk fyldte mere i den samlede omsætning, end vi havde troet.

Kent Lyager Laursen, Head of Traffic
Kent Lyager Laursen Head of Traffic i IMPACT Extend

HVAD HJALP VI KUNDERNE MED I ÅR? (OG HVILKE DATA HAR VI KIGGET PÅ FOR KUNDERNE?)

Den måde hvormed IMPACT Extend har hjulpet vores kunder med at vinde på Black Friday i år, har været ved at have tre fokusområder:

  1. Bygge stærke Black Friday-kampagnestrategier
  2. Kreative data-aktiverings-taktikker
  3. Eksekver effektive og resultatskabende kampagner

Det vigtige gennemgående ord i vores planlægning var som altid data. Vi byggede stærke og profitable Black Friday-strategier ved at starte med data ud fra et 3-lags fokus:

1. Market data

Den data der findes ude i markedet – forbrugertendenser og samfundsdata​

2. Owned data

De data kunderne selv har liggende på adfærd, transaktioner og produkter​

3. Platform data

Performance data fra annonceringsplatforme

Ved at øge anvendelsen af data i alt fra strategi til eksekveringen af kampagnerne har vi sammen med kunderne sat fokus på at skabe ikke bare mere omsætning, men også en mere profitabel Black Friday og Black Week.

Vil du vide mere
om hvordan det gik Black Friday 2021?

Kontakt Kenneth Thorsson – han kan fortælle dig meget mere

client consultant