Interactive e-mail design tager din koverteringsrate til nye højder

Har du problemer med konvertingsraten på dine nyhedsbreve - og at dine subscribers ikke interagere nok med dine e-mails? Interactive E-mail Design kan meget vel være svaret på din bønner. Trenden tog for alvor fat i 2017, hvor den rangerede som nummer 1 over e-mail trends ifølge en undersøgelse fra Litmus.

HVAD ER INTERACTIVE E-MAIL DESIGN?

Interaktive e-mails giver modtageren af dine nyhedsbreve mulighed for at interagere direkte fra deres indbakke i form af en weblignende funktionalitet, som man normalt kun ser på hjemmesider. Mulighederne spænder fra grundlæggende funktioner – så som hover og hide-reveal effekter – til mere komplekse muligheder, såsom gallerier, formularer og produktanmeldelser.

Alt dette kan du læse mere om, samt se eksempler på ovenstående, længere nede i indlægget.

VI HAR VÆRET FANGET I 90’ERNE NÅR VI SNAKKER E-MAIL

Traditionelt set har e-mail design altid været meget statisk og kedeligt for brugerne at interagere med. Forklaringen bag dette er, at man ikke har en officiel e-mail standard, som man for eksempel har, når man snakker hjemmesider (W3C). I stedet er der i e-mailens verden mange forskellige ”e-mail rendering engines”, som designet bør optimeres til. Man kan sige, at når vi snakker e-mails, er vi stadig fanget i 90’erne på nogle punkter. Eksempelvis bruger Outlook klienter Microsoft Word, som benytter gamle HTML standarder til at rendere e-mails.

DER ER LYS FOR ENDEN AF TUNNELEN

Heldigvis er dette ved at ændre sig, da flere udbydere har, eller er ved, at opdatere deres klienter, så der kommer flere muligheder og de bliver nemmere at optimere til. For at nævne nogle eksempler startede Yahoo i 2015 ud med at gå over til at understøtte responsivt design, Litmus og Microsoft har forbedret rendering i Outlook og Gmail har udvidet deres CSS understøttelse.

HVORFOR BENYTTE INTERAKTIVE E-MAILS?

Ifølge en undersøgelse af Content Marketing Institute mener 81% af brands, at interaktivt content er mere effektivt end statisk indhold. Hele 66% bekræfter at det har været med til at øge deres målgruppes engagement med deres forretning via e-mail.

Det vigtigste formål med e-mails er at få ens subscribers til at tage action med ens indhold. Selvom den action hyppigt skifter fra e-mailkampagne til e-mailkampagne, er der én ting som forbliver det samme: Jo nemmere det er for ens subscribers at foretage en action, jo større er chancen for, at de gør det. Det er netop her interaktive e-mails brillerer. Ved at fjerne de ekstra klik man normalt får når man sender ens subscribers ind til en landingsside, inviteres de i stedet til nemt at interagere og afslutte deres handling i selve e-mailen.

Der bliver sendt og modtaget rigtig mange e-mails nu om dage, derfor er det vigtigt at skille sig ud fra mængden. Her kan en interaktiv e-mail være med til at gøre en forskel, da du kan give dine subscribers en mere gennemført oplevelse.

 

STADIG IKKE OVERBEVIST?

Hvis vi kigger på pros and cons, er der ingen tvivl. Husker man at have optimering til ens e-mail klienter in mente, vil det altid kunne betale sig på den lange bane, at optimere dine e-mails til at blive mere interaktive. Endnu et argument der taler for, at du skal benytte interaktive e-mails er, at du nemt og ubesværet kan genanvende mange at de interaktive elementer du opsætter – og dermed blot nøjes med ændre mindre ting fra kampagne til kampagne – det er en absolut no-brainer.

EKSEMPLER PÅ INTERAKTIVT E-MAIL CONTENT

E-mailformular

Embed en formular direkte i din e-mail, så brugeren ikke skal forbi en landingspage for at udføre en handling. Alt data ryger i jeres CRM eller marketing automation platform. Formularer kan være alt fra kontakt -og tilmeldingsformularer til anmeldelser -og feedbackformularer. De kan styles efter behov og der er mulighed for drop down menuer på samme måde, som man ville have mulighed for på sin hjemmeside.

Se eksempel her

 

image carousel

Image Carousels er en smart måde, hvorpå du har mulighed for at vise flere billeder af dit produkt, som en form for slideshow eller ved at klikke på eksempelvis en pil, for at se det næste billede i serien.

Se eksempel her

 

Drop down menu

Om du ønsker bedre kategorisering med flere muligheder eller bare vil have at menuen fungerer bedre på mobil enhed (for eksempel ved brug af en burger menu), kan denne funktion gøre mange gode ting for at optimere menuer i dine e-mails. Dette kan også bruges i content området, hvor man eksempelvis vil vise størrelse eller farvemuligheder på et produkt ved at trykke på en knap/link.

Se eksempel her

 

Animerede knapper

Giv dine e-mails et ekstra pift med hover-effekter på knapper og links. Det skaber en unik oplevelse for brugeren, lig den du har på din hjemmeside.

Se eksempel her

 

accordion

En Accordion benytter hide-reveal funktionen, hvor du kan skjule og vise et bestemt område eller tekst i dine e-mails ved at trykke på en knap/link. Dette er specielt brugbart, hvis du har information om produkter eller services, som normalt ville gøre e-mailen rigtig lang. Brugeren kan selv klikke informationen frem, som ellers er skjult når de ikke læses og derved mindsker længden på e-mailen.

Se eksempel her

 

spil & Quizzer

Inviter brugeren til at interagere med dine e-mails ved at embedde spil og quizzer i den. Denne feature er ikke meget forskellig for e-mailformularer, men går lidt længere for at skabe en gamification feel and look.

 

KOM I GANG MED INTERACTIVE E-MAIL DESIGN

Der er rigtig mange muligheder for interaktivitet – men hvor starter man? Her er svar på nogle spørgsmål, som kan hjælpe dig med at dirigere beslutningen i den rigtige retning når der skal opsættes en interaktiv oplevelse i dine e-mails.

Hvilke af dine e-mailkampagner vil have den største positive effekt af interaktivitet?

Undersøg hvilke e-mailkampagner der vil have størst gavn af en interakiv oplevelse, så det ikke bare bliver for “en god ordens skyld”. Eksempelvis hvordan kan det gøres nemmere for brugeren at give feedback eller blive klogere på et produkt. Se på om interaktivitet virkelig gør en forskel for den handling som I i sidste ende ønsker brugeren skal udføre.

Hvordan kan du gøre det klart for brugeren at e-mailen er interaktiv?

I alt for lang tid har e-mails være kedelige og statiske, hvilket har gjort brugeren for vant. Tænk hjælpetekst og visuelle elementer der guider brugeren gennem rejsen

Hvordan måles succes?

Interaktivtet handler om at tænke på resultater, på andre måde end de traditionelle åben og klik data. Overvej målet på selve kampagnen. Laver du eksempelvis produktanmeldelser interaktivt vil målet være antal anmeldelser indsamlet sat op mod antal klik.

Hvordan vil du bruge den data du indsamler via den interaktive e-mail?

Interaktive e-mails indsamler data meget mere gnidningsfrit. Hvad skal du gøre med det? Personalisér kampagner, skyd relevante flows afsted eller gem dataen til et andet tidspunkt? Hvad end du beslutter dig for, så husk at have en plan for, hvad der skal ske efter og hvad dataen skal bruges til. Optimalt set så start processen bagfra og først definer hvilken data du vil have og hvad den skal bruges til. Herefter optimeres e-mailoplevelsen ud fra dette.

Vil du vide mere eller skal vi hjælpe jer med interactive E-mail design?

De skarpe hoveder fra Loyalty & Marketing Automation sidder klar til at tage jeres e-mail kampagner til nye højder inden for Interactive E-mail Design.

Kontakt Kenneth for at høre mere

client consultant