Vi afslørede de rigtige konkurrenter på Google med et SEO Competition Treemap

I al for lang tid har SEO-specialister fokuseret på alt for få konkurrenter til at vurdere konkurrencen i Google. Googles forvandling af deres side 1 til i dag at være en portal gør det endnu mere kritisk at forstå den tiltagende konkurrence . Med et SEO Competition Treemap får du det overblik, der skal til, for at vide, hvem du kæmper med om de næste kliks.

FRA 2-3 KONKURRENTER PÅ GOOGLE TIL 1.302

Har du 2-3 konkurrenter, som du sammenligner dig med på Google? Så er det et alt for skrøbeligt datagrundlag at handle ud fra. Det kan faktisk være helt andre konkurrenter, der stjæler din trafik. Ukendte konkurrenter som skubber dig og dine nærmeste konkurrenter adskillige pixels ned af side 1 på Google, mens at i har travlt med at fokusere på hinanden.

Lad os tage et eksempel.

Det skandinaviske flyselskab SAS er i direkte konkurrence med Norwegian og en række andre flyselskaber. Men på Google har de langt flere konkurrenter! Hele 1.322 sites rangerer i top 10 på Google på mindst ét af de 1.302 søgeord, vi har udvalgt som (potentielt) lukrative for SAS. Et eksempel på et lukrativt søgeord er ”fly til USA” med 450 månedlige søgninger, hvor de lige nu ligger på side 2 på Google.

Hvis de kun fokuserer på Norwegian & Co., så har de vendt kikkerten den forkerte vej.

For at få det reelle overblik over ens konkurrenter på Google skal man se langt bredere end på de direkte konkurrenter. Det har vi gjort for dem i dette indlæg, og senere kan du få lov til at lege med ovennævnte data i et SEO competition treemap på 65.000 datalinjer.

SÅ...

Kunne du tænke dig at få et bedre overblik over al konkurrencen i Google for dine søgeord? Altså ikke bare se på dine nærmeste konkurrenter, men vende kikkerten om og se på flere hundrede sites? Så er dette indlæg for dig.

 

 

Faktum er, at den klassiske SEO synlighedsgraf som nedenstående, ikke fortæller ret meget.

Old school SEO konkurrence synlighed

Jo, du kan konkludere, hvordan dit site præsterer relativt i forhold til de nærmeste konkurrenter, men hvad med resten af konkurrencen på side 1 på Google? Der mangler simpelthen data.

Tænk over dette:

Kunne Wikipedia være din konkurrent? De rangerer næsten altid i top 3 på søgeord indenfor enhver branche. Eller hvad med Den Blå Avis? De rangerer stærkt på produktsøgninger, og hvis dine kunder kan finde på at købe brugt, så er de en direkte konkurrent til de fleste webshops.

 

Og hvad med de andre resultater, som fylder godt i Google, såsom Image Pack, video og Google Maps? Dit site kan stadig rangere lavt selv uden dine direkte konkurrenter.

 

Nej, lad os i dette indlæg se på hele konkurrencebilledet. Men først:

Forhistorien...

Vi starter i et lokale hos en kunde i Glostrup tilbage i 2017, hvor jeg præsenterede indsigter fra en søgeordsanalyse for en række product managers. Mellem croissanter, kaffe og power points fik jeg spørgsmålet:

Hvor er Odense Marcipan?

Inden analysen havde vi afholdt et indledende møde med vores kontaktperson i virksomheden for at definere scopet. Hun havde udvalgt en række konkurrenter, som vi skulle benchmarke os imod. Odense Marcipan var ikke med på den liste, selvom denne product manager så dem som en vigtig konkurrent i den pågældende kategori.

odense marcipan

 

Det viste sig efterfølgende, at Odense Marcipan ikke fyldte så meget på Google, men det er egentligt underordnet. For det var lige præcis i det øjeblik, at det blev klart for mig, at vi, som arbejder med SEO, kan gøre det bedre.

 

Hvorfor begrænse os selv til kun at se på få direkte konkurrenter, når der er så mange sites, som optager vigtig plads ude på Google.

Vi skruer tiden frem til 2018

I forbindelse med mit arbejde med Power BI faldt jeg over en video med Wil Reynolds fra Seer Interactive. Det viste sig, at han havde grublet over det samme spørgsmål, og hans løsning var elegant. Han brugte treemaps i Power BI til at visualisere konkurrencen.

 

Du kan se videoen nedenfor, hvor han forklarer, hvordan man opretter et SEO competition treemap:

Med SEO competition treemaps kunne jeg nu hente Google top 60 resultater ind for hvert enkelt søgeord for vores kunder via AWR Cloud. Så når man først henter Google data ind for 1.000 søgeord, så dukker konkurrenterne ud af disen.

 

Grundstenen var lagt. Kikkerten blev vendt om, og vi kunne nu se hele landskabet.

Så hvad kan man se i et SEO competition treemap?

Her er de 3 væsentligste spørgsmål du kan få svar på ved at se på et SEO competition treemap:

 

  1. Hvem er vores rigtige konkurrenter inden for en specifik type søgeord?

Jeg nævnte tidligere oversete konkurrenter som Wikipedia og DBA, men du vil også finde mindre direkte konkurrenter, som man ikke har har lagt mærke til før. Vi har f.eks. en kunde, som aldrig havde hørt om en top-3 konkurrent på det tyske marked, før vi lavede deres treemap.

 

  1. Hvilke universal SERP (Search Engine Results Page) features (featured snippets, sitelinks, image packs, Google maps) fylder på side 1 på Google, og som vi skal fokusere på?

Google er i 2020 næsten blevet forvandlet til en portal frem for de “10 blue links”, der traditionelt bliver vist. Kun at fokusere på at rangere sit eget site på side 1 i Google kan betyde mistede muligheder. F.eks. har vi set en stærk udvikling for omnichannel kunder, som optimerer deres tilstedeværelse på Google Maps.

 

  1. Hvor får vi de bedste links fra?

Hvis du har fulgt mine anbefalinger fra tidligere blogindlæg om at eje kunderejser, så er links stadig vigtige til at rangere på de rigtige søgeord. Og hvem er de bedste links fra? Dem som allerede rangerer på de samme søgeord. De fleste som bygger links, fokuserer udelukkende på sites med høj DR (Domain Rating). Men du skal specielt også se på de sites, som måske har en svagere DR, men i stedet har relevant indhold.

SAS.dk - Norwegian og de 8.697 andre konkurrenter

Jeg håber, at jeg har skærpet din appetit til at følge med, når vi i det følgende går dybt med SEO competition treemaps. Jeg tager udgangspunkt i førnævnte eksempel med sas.dk.

 

Sådan gjorde vi:

Jeg hentede 1.302 søgeord for sas.dk via Ahrefs. De dækker både over de vigtigste søgeord, som de får trafik på, og søgeord som de burde rangere på. Jeg hentede derefter top 60 på Google for hvert eneste af de 1.302 søgeord. Det gør jeg ved at lave en Top Sites rapport i AWR.

 

Nu får du mulighed for at teste et SEO competition treemap.

Du har mulighed for at:

  1. søge på et specifikt søgeord i søgeboksen (f.eks. Paris)
  2. filtrere på placeringer (f.eks. top-10)
  3. udvælge enkelte søgeord i tabellen til højre (f.eks. Aalborg-København).
  4. vælge type af søgeresultat (Image, sitelinks, video osv.)
  5. klikke på et site i treemappet og se, hvilke søgeord, som de rangerer på

 

Når du tester dem af, så vil du se, at treemappet ændrer sig. Hver boks er et site, og størrelsen på boksen fortæller, hvor mange søgeord sitet rangerer på.

Hvilke indsigter kan man så få fra ovenstående treemap?

Hvis man overordnet ser på top-10 placeringer, så har vi alle “the usual suspects” (flyselskaber, rejseselskaber og affiliates). Det interessante er, at sites som Wikipedia, Youtube og Politiken også har en del top-10-placeringer. Her kan man altså finde interessante platforme til at placere indhold eller opbygge et partnerskab med.

Insideflyer.dk har f.eks. 49 top-10-placeringer. Med en DR på 27 ville det umiddelbart gå under radaren, når man ser på linkmuligheder. Men her kommer et SEO competition treemap til sin ret.

Hvis du udvider til top-20, 30 o.s.v., så dukker der flere nichesites op, som du kan bruge til link building.

 

Type er en interessant filtrering, da den fortæller om, hvilke typer formater man skal bruge for de forskellige søgeord. Vi er i en visuel branche, så Image pack og video er vigtige. Treemappet viser, hvor dominerende Youtube er m.h.t. videoresultater på Google. I dette tilfælde fortæller søgeordene, at vi skal lave indhold om de forskellige destinationer, hvis man vil være en vigtig del af de digitale touchpoints mod et køb af en flyrejse.

One Box er Featured snippets. Her er Treemappet en glimrende måde til at forstå, hvem der gør det godt, og hvilken type søgeord som bliver vist som Featured snippets. Hvis man vil vide mere om en bestemt type Featured snippets, så kan man bruge søgeordsfeltet eller holde ctrl inde, mens man udvælger forskellige søgeord i tabellen til højre.

Lad os sige, at SAS ønskede at eje mere af side 1 på Google, når man søger på rejser til USA. Ved at indsætte USA i søgeordsfeltet får vi følgende:

Man kan se, at konkurrencen ser meget anderledes ud, end på de generelle top-10 resultater. Her skal SAS matche sites som fdm-travel.dk, guide-usa.dk og roadtalk.dk.

Opsummering

I alt for lang tid har os som arbejder med SEO fokuseret på alt for få konkurrenter. Googles re-design af side 1 gør, at de er blevet en portal i dag, hvor man skal være langt mere opmærksom på, hvad de viser ved specifikke søgninger. Det gælder både Global SERP features (som featured snippets, Image Pack, videoer og Google Maps), og konkurrencen på søgeordsgrupper.

 

Med SEO competition treemaps kan man nu få det fulde overblik over konkurrencen. Du skal stadig forstå data, men nu har vi alle brikkerne liggende fremme. Hvis du kombinerer denne viden med Google Volatility Score for enkelte søgeord, så har du en god kombination til hurtigere resultater.

Vil du vide mere?

Hvis du er interesseret i at få lavet SEO competition treemaps til din virksomhed, så kontakt Christopher.