Sådan skriver
du et godt
nyhedsbrev

30. april 2019

Derfor skal du læse dette blogindlæg

Nyhedsbreve er det nye sort, og e-mail marketing er i stadigt stigende fokus inden for e-handel. Og med god grund. Det er både billigt, målbart og yderst målrettet. Men hvordan gør man? Læs med her og bliv lidt klogere på, hvordan du skriver et fængende nyhedsbrev.

1. SKRIV OM, HVAD DU VED – DU VED MERE, END DU TROR

Uanset hvad du arbejder med, har du unik viden inden for dit område. Hvad der er en selvfølge for dig, kan være uvurderlig viden for din læser. Her er et par eksempler:

Tænk på hyppige spørgsmål dine kunder stiller. Udgiv nyhedsbreve, der svarer på ét emne ad gangen. Hvilke typiske fejltagelser eller mønstre kan observeres blandt kunder? Kom kunderne i forvejen og hjælp dem i den rigtige retning ved at fortælle dem, hvad de gør forkert.

2. KEND DIN LÆSER

Hvem skriver du til? Hvis du ikke kender din modtager, kan du ikke vide, hvordan eller hvad du skal skrive. En nem måde at definere din målgruppe er at tænke på én bestemt person, som tilhører din målgruppe. Tænk på, hvad personen interesserer sig for, hvilke behov du kan opfylde og hvor meget forhåndsviden han/hun har. Det er bedre at overkompensere og målrette mod én person, end at forsøge at skrive til for bred en målgruppe. Du vil finde, at resultatet er mere fokuseret og målrettet indhold.

3. SKRIV PERSONLIGT

Mennesker foretrækker at handle med mennesker. En personlig og afslappet tone kendetegner et godt nyhedsbrev. Så skriv som om der skrives til én enkelt person. Brug altid direkte tale, dvs. ”du” og ”dig” og ikke ”jer”, ”man” eller ”I”. Derudover forventer læseren et let læseligt sprog. Brug talesprog og undgå ord som ”denne”, ”disse” og ”dette”.

4. SKAB VÆRDI PÅ 5 MIN

Nøglen til succesfuld e-mail marketing er at skabe værdi for både dig og din læser – hurtigt. Men værdi handler ikke kun om rabatter. Nyhedsbreve er i høj grad også en informationskilde og underholdningskanal. Tænk derfor over, hvordan det, du skriver, skaber værdi for læseren. Men forvent ikke det store opmærksomhedsspænd. Husk at din læser sidder foran en computerskærm. Dit nyhedsbrev skal derfor kunne indtages på maksimalt 5 minutter.

5. 80/20 REGLEN

Opbyg nyhedsbrevet efter 80/20 reglen. Dvs. nyhedsbrevet skal indeholde 80% viden og kun 20% kommercielt stof. Formålet er at skabe et behov, for så dernæst at sælge. Sælger du eksempelvist frugt, kan du bruge 80% på at fortælle læseren om kiwiens gode egenskaber. De sidste 20% handler om dit tilbud på kiwi. Dette er brugbar viden og tillægger derfor nyhedsbrevet en højere værdi for læseren.

6. SKRIV EN EMNETEKST, DER FÆNGER

Overskrifter og emnelinjen får omtrent 40 % af den tid, der bruges på et nyhedsbrev. Tag dig derfor tid til at formulere en god emnetekst. Her er et par tips til hvordan:

  • Emneteksten skal være læseren vedkommende – hvad kan du give dem?
  • Tal til en enkelt person
  • Brug korte, konkrete overskrifter
  • Skriv i nutid
7. KEEP IT SIMPLE

Enkelt er bedre. Sørg for at holde dig til ét enkelt tema, som skaber en rød tråd i nyhedsbrevet. Det gør dit nyhedsbrev overskueligt. En god regel er at skrive emnelinjen først og definere indholdet herudfra. Kan indholdet ikke kommunikeres via en kort og præcis emnelinje, er det ikke fokuseret nok. Så gem hellere nogle af emnerne til dit næste nyhedsbrev.

Vi har skrevet en uddybende guide til, hvordan du kommer godt i gang med dit nyhedsbrev, som du kan downloade her.