IMPACT Extend på Measure Camp Cph

12. juni 2018

Digital modenhed. Agile analytics. Anonymisering af IP adresser. Vi blev meget klogere på disse emner, da IMPACT Extend var på Measure Camp Copenhagen.Vores Analytics Consultant Rasmus Bøgelund skriver i dette blogindlæg om dagen.

Et tårnhøjt niveau til Measure Camp Copenhagen

I denne weekend løb Measure Camp Copenhagen af stablen for anden gang. Measure Camp er kendt som en ”unconference”. Det betyder, at der ikke er noget fast program, og at alle deltagere derfor kan bidrage med indhold til konferencen ved at skrive sig på et frit tidsrum. Herefter kan de deltagene så vælge, hvad de har lyst til at deltage i. Dette års Measure Camp talte hele 15 nationaliteter. Measure Camp Copenhagen er altså i den grad er kommet på verdenskort.

Measure Camp blev denne gang afholdt på IIH Nordics kontor på Amager, og IMPACT Extend var velrepræsenteret, både af første-gangs-Measure-Camp-Go’er Maiken Torild, men også af veteraner som vores Lead Analyst Danny Olsen@dannymawani som flere gange har præsenteret sit arbejde på Measure Camp. Fra Extend bidrog vi med et oplæg omkring anonymisering af IP adresser, der tager højde for om brugeren er intern eller ekstern, inden man sender vedkommende ind i Google Analytics. Rasmus @R_bchristiansen, vores implementerings- og datastrateg, faciliterede en diskussion om digital modenhed og om hvordan man som bureau kan måle dette hos kunden. Nedenfor er et uddrag af vores dag på Mesaure Camp.

Agile Analytics

Dagens første session var med Simo Ahava, som er Google Expert Developer og hyppig distributør af løsninger og muligheder i Google Tag Manager. I denne session blev der drøftet problematikker i virksomhedskulturer, samt mulige løsninger ved at omstille sig til en mere agil og transparent tilgang til arbejdet på tværs af afdelinger i et bureau. Spændende talk, der satte fokus på hvordan vi som analytikere kan være med til at ændre potentialet i samspillet i organisationen.

Digital Modenhed – Hvordan gør vi kunden bedre?

Rasmus’ session tog udgangspunkt i automatiseret validering af digital modenhed hos kunden. Her blev der diskuteret, hvordan man måler kundens digitale modenhed, og hvordan man rykker sig fra status quo og skaber grobund for videreudvikling. Diskussionen havde sit omdrejningspunkt i hvordan man, i samarbejde med kunden, opnår en af grad af modenhed, hvorfra man kan arbejde videre. Spændende diskussion med deltagere med både mange års erfaring og deltagere som er mere nye i faget. Det har bestemt bidraget med stof til eftertanke.

anonymisering af eksterne IP adresser

Ved anonymisering af IP adresser i Google Analytics er vi interesserede i at vide, hvorvidt brugeren kommer fra en intern eller ekstern IP adresse. Vores Lead Analyst Danny Olsen præsenterede vores take på løsningen af dette problem. Læs Dannys præsentation for her.

 

Nedbrydning af siloer i organisationer

Danny og Rasmus deltog i en debat omhandlede nedbrydning af siloer i organisationer, som blev modereret af Nicola Strand @NicolaStrandDK. Her blev der delt erfaringer på tværs af nationaliteter og professioner, hvor erfaringsniveauet spændte vidt fra studentermedhjælpere til sværvægtere som Nicola Strand og Jomar Reyes @jomarreyes. Endnu en interessant debat, der satte fokus på de organisatoriske omgivelser, der bør skabe rammen for et godt professionelt samarbejde i bureauverdenen.

R, #RStats, Tidyverse og Tidy data

Klokken 14 var det store lokale igen fyldt, da Google Expert Developer Mark Edmonson @HoloMarkeD holdt sit oplæg om dataudtræk i det statistiske programmeringssprog ”R” med henblik på at arbejde struktureret med data. Som så mange af Marks talks var denne utroligt inspirerende. Vi tror på, at den innovative og tværfaglige tilgang til brugen af Google Analytics data bestemt er noget, som flere bureauer bør se nærmere på i fremtiden.

Netværket imellem

I mellem de inspirerende talks blev der netværket på tværs af bureauer. Her diskuterede vi bl.a. de faglige udfordringer, vi oplever i hverdagen og hvordan vi griber dem an.

Opsummering

Man må sige, at Measure Camp Copenhagen i den grad var et vellykket arrangement. Igen i år formåede de at højne niveauet fra sidste års Camp. At takke for dette er selvfølgelig de deltagende for bidrag til talks, men bestemt også de frivillige, der igen i år lagde deres tid i at stable arrangementet på benene. Tak til alle de deltagene for et vellykket arrangement!

Du kan læse mere om Measure Camp Copenhagen på: http://copenhagen.measurecamp.org/.

Vil du vide mere eller har du spørgsmål ?

Så tag fat i Analytics Consultant Ramus Bøgelund Christiansen.