Google Tag Manager Server-side tagging
Google har for nyligt annonceret server-side tagging, som tillader tracking via serveren i stedet for via klienten. Værktøjet er stadig i beta, men har masser af fordele og indsigter man allerede nu kan kaste sig over.
HVAD ER SERVER-SIDE TAGGING?
Når vi tracker brugere på hjemmesider i dag, lytter vi normalt til adfærd på deres browser eller telefon (app). Det vil sige, at vi for eksempel kan måle om en bruger har lavet et køb, ved at JavaScript afvikles i brugerens browser, hvorved data sendes afsted. Server-side tagging bliver derimod ikke styret af browseren, men af virksomhedens egen server, som virksomheden selv har kontrol over. Det betyder altså, at man selv står for hosting og ejer alt data indtil man vælger at videresende det til en tredjepart, som fx Facebook eller Google Ads. Serveren modtager webanmodninger fra brugerens enhed og bearbejdes først som tracking events, når de lander her. Hvert event behandles af containerens tags, triggers og variabler som vi kender det i dag, blot uden at skulle igennem en masse JavaScript først.
Så for at forklare det så simpelt som muligt: Data bearbejdes og indsendes til Google Analytics fra serveren og ikke fra brugerens browser, hvilket betyder at databearbejdningen foregår bag kulissen, hvor der er mere kontrol fra virksomhedens side.
HVAD ER FORDELENE VED AT BRUGE DET?
Kontrol over hvilken data man sender til 3.part
Brugernes data bliver i højere grad beskyttet, da man sender data ind til Google Cloud hvor de fleste vælger at hoste det selv, i stedet for at sende det direkte til andre leverandører.
Når man bruger server-side tagging bliver data ikke automatisk sendt videre til tredjeparts værktøjer, så snart JavaScript koden renderer. Dataen skal først forbi virksomhedens egen server, hvilket giver meget mere kontrol og beskytter virksomhedens brugere. Det betyder, at man som organisation har mulighed for at justere og udvælge hvilke informationer, man vil sende til tredjeparts værktøjer. Normalt udstiller tredjeparts værktøjerne et stykke kode som indhenter ekstra data omkring brugeren, som eksempelvis skærmstørrelse, enhed og URL’er. Intet af dette bliver sendt videre, med mindre man selv vælger at sende den request fra serveren.
Dette giver en øget kontrol, da man som organisation kan maskere data som fx ip-adresser eller anden PII data. Server-side tagging åbner op for privacy engineering, som giver mulighed for selv at kontrollere informationer der skubbes til serveren.
Øget performance
Vi er ikke længere afhængige af, at vores tags på hjemmesiden skal loade for at indhente data, hvilket betyder en markant mindre kode der skal køre hos klienten. Det giver en hurtigere load tid, som både brugerne og Google belønner.
Yderligere tekniske fordele
- Man kan validere og forbedre hits før de sendes til endpoint (Google Analytics fx)
- Man kan sende samme request til flere forskellige endpoints
- Man kan tilpasse HTTP svaret tilbage til klienten, altså fx sætte en cookie
- Kontrollere PII inden afsendelse af data
HVAD ER ULEMPERNE VED AT BRUGE DET?
Ved ethvert fantastisk produkt er der også ulemper. Brugen af server-side tagging består primært af en masse tekniske fordele, men det er til gengæld også meget krævende at sætte op.
Privatlivets fred
De mange fordele ved at man som virksomhed selv styrer hvilken data, der sendes videre giver store muligheder for at være GDPR compliant. Der er dog også den bagside af medaljen, at brugeren ikke kan se eller tilgå hvilken information virksomheden har, da det hele foregår på deres egen server. Den transparens man har i dag (hvis man er teknisk nok til at kigge ind i hvilke requests der sendes afsted i browseren) forsvinder, da alt dette bliver lagt ind i serveren og ikke browseren.
Omkostninger
Da man selv skal hoste løsningen på egen server betyder det også, at man selv skal betale for denne hosting. Indtil videre er det kun integreret til Google Cloud og omkostningerne er afhængige af, hvad der sker på serveren. En tommelfinger-regel er, at jo flere request man har gang i, jo højere bliver prisen.
Teknisk krævende
Selve opsætningen, test og import af alle eksisterende tags er meget krævende – både teknisk, men også tidsmæssigt. Da produktet stadig er i beta findes der ikke samme skabeloner og løsninger som vi kender hos den ”gamle” GTM. Det er en meget kompleks opsætning at skulle kode, især hvis man har mange tredjeparts tags hos fx Facebook, Google Ads eller Hotjar. Alle disse leverandører arbejder nemlig udfra JavaScript, så man skal have kendskab til alle de specifikke request der bliver lavet.
Den nyeste feature for GTM server-side tagging giver nu mulighed for at forbinde BigQuerys API direkte fra GTM. Det betyder, at mulighederne for integrationer med andre Google Cloud Platform komponenter er ubegrænsede!
OPSUMMERING
Der er mange fordele at indhente ved at implementere server-side tagging GTM, da man kan reducere load tid på sin hjemmeside og få meget mere kontrol over den data man indsamler. Det er et skridt i retningen af at sikre GDPR compliance, samtidig med at man øger sin performance. Det er dog meget teknisk krævende og kan have omkostninger forbundet med hosting af egen server i Google Cloud Platformen. Der er derfor mange overvejelser der skal med i ligningen, når man skal overveje om server-side er relevant for den enkelte organisation.