Den bedste vej ud af udfordrende tider

Læs blogindlægget og bliv klogere på hvordan du får det bedste ud af din situation samt hvilke tendenser du skal have i baghovedet i forhold til dine marketingaktiviteter, i denne tid hvor Danmark er i gang med en gradvis åbning, som følge af Covid-19.

At lede sig ud af hårde tider

Når situationen, som vi befinder os i nu, er overstået er det vigtigt at du som virksomhed kommer godt fra start for at vinde nye kunder igen. Store ændringer i sociale foranstaltninger i verden vil altid bringe ændrede holdninger, adfærds- og efterspørgselsmønstre med sig, og tingene vil derfor ikke være som de var forinden. Derfor er du som virksomhed nødt til at tilpasse dig, og forme den nye hverdag. Du skal derfor finde frem til nye tendenser, og vigtigst af alt, om de er kommet for at blive eller om det blot er en midlertidig reaktion af det der har stået på. Det skal gøres via dataanalyser hvorpå du her vil få et overblik over om det er vedvarende eller ej.

TENDENSER VI KOMMER TIL AT SE

Der er allerede to tendenser som vi kan forvente kommer til, at have indflydelse fremadrettet. Der vil først og fremmest ske en massiv vækst i at etablere digitale platforme og kanaler for de virksomheder, der altså ikke har gjort brug af det endnu. Det er en konsekvens af, at befolkninger i store dele af verden altså har haft udgangsforbud samt, at butikkerne har været midlertidigt lukkede. Har man på en eller anden måde kunne digitalisere sin virksomhed/koncept kommer det for mange ikke-digitale virksomheder til at ske, hvis ikke dette allerede på meget kort tid er blevet en højeste prioritet, i den fremadrettede strategi.

En anden tendens, eller nok nærmere udfordring, vil være at efterspørgslen på live underholdning, rejser med fly, restaurantbesøg og shopping i fysiske butikker vil være forbundet med en form for angst fra forbrugerens side. Man vil kunne forvente, at online shopping og takeaway vil blive forbrugernes første valg i noget tid efter pandemien. Der vil nemlig stadigvæk sidde en smitteangst i befolkningen der gør, at de hellere bliver hjemme i stedet for at tage ud. Det handler derfor som virksomhed om at lave nogle tillidsskabende foranstaltninger der gør, at de kan føle sig trygge når de skal handle i netop din butik når nu du fleste butikker kan åbne igen.

MERE OM DEN DIGITALE ACCELERATION

Som nævnt har digitale platforme og kanaler inden pandemien stadigvæk fyldt meget, dog er den digitale verden nu blevet en presserende prioritering hvorpå du bliver nødt til at komme godt fra start, da konkurrencen nu er blevet intensiveret markant. Det er både imens pandemien fylder hele hverdagen, og i tiden efter.
Lige nu giver det ikke mening at markedsføre sig andetsteds end på digitale medier, det er kun få mennesker der ser din reklame ved busstoppestedet om morgenen på vej til arbejde, og din butik står måske stadigvæk for en tid med slukket lys og tilbudsskiltene inden for dørene. Derfor er udfordringen altså for det første, at alle lige pludselig er samlet ét sted… nemlig digitalt. Aldrig før har vi set så mange virksomheder tilbyde gratis fragt, og så endda lige til døren. Du sparer procenter på en stor del af varerne online, og det gør forbrugeren meget mere forventningsfuld. Når størstedelen af det digitale marked lige pludselig reklamerer med gratis fragt, er det ikke længere et win for en forbruger når de handler, det bliver til en forventning. Forbrugerne forventer altså, at de i denne tid får gratis fragt fordi de jo ellers med glæde havde kørt ned i deres egen bil der alligevel var tanket op, eller taget cyklen gratis for motionens skyld.

DET ER TID TIL AT VÆRE MODIG

I stedet for at se denne ekstraordinære situation som noget udelukkende negativt, så vend den hellere om og prøv de ting af du enten ikke har prioriteret højt, eller måske har været usikker på om var en god stabil strategi. Konkurrencen online er lige nu større end nogensinde, og brug det til at differentiere sig fra alle de andre. Styrk din marketing indsats og måske er der brug for ændringer i den ellers allerede planlagte strategi, vær agil og få det bedste ud af det du kan arbejde med. Der er garanti for at du vil lære en hel masse af det, og måske endda få nye indsigter du kan bruge fremadrettet, når det hele igen er normaliseret.

Har du brug for sparring?

Så kontakt Kenneth, han er altid klar til at hjælpe dig.

client consultant