Guide: sådan arbejder du med linkbuilding

13. september 2018

Er du frustreret over, at du ikke ligger nummer ét på de mest relevante søgetermer for din branche? Vil du øge din omsætning og samtidig blive mere synlig for relevante kundeemner? I denne guide til linkbuilding tager vi dig i hånden og giver dig redskaber til at øge antallet af besøgende på dit website og derigennem resultatet på bundlinjen.

Tag gerne en kop kaffe i hånden og sæt dig godt til rette

For nu begynder rejsen mod toppen af søgemaskinernes resultater og en blomstrende forretning.

I dette indlæg vil vi sammen se på, hvordan du ved hjælp af linkbuilding, som en naturlig del af dit SEO-arbejde, kommer til at styre toppen af søgeresultaterne (Google, Bing mm.).

Lyt godt efter, for jeg vil fortælle dig en hemmelighed: Links er den vigtigste rangeringsfaktor i søgemaskinerne. Men ikke nok med at du får denne hemmeligt serveret. I dette indlæg får du også en guide til, hvordan du får fat i netop de links, som sikrer dig højere placeringer i søgemaskinerne.

Hvis du allerede er godt i gang med linkbuilding, kan du med fordel springe direkte til afsnittet om, hvordan du får de links, du mangler. Er linkbuilding derimod nyt for dig, vil jeg anbefale dig at læse med fra starten, hvor du bliver præsenteret for begrebet linkbuilding og forhåbentligt får en forståelse for mekanismerne inden for linkbuilding. Jeg belyser også, hvad du skal forsøge at undgå, når du går i gang med linkbuilding.

HVAD ER LINKBUILDING EGENTLIG?

Links er internettets infrastruktur og derved bindeled mellem alle websites på internettet. Links er et af de stærkeste signaler til at måle et websites popularitet og derfor en vigtig parameter for søgemaskiner som Google. Kort sagt, er linkbuilding kunsten at skaffe links til dit website.

Det vil være nærliggende for en skarp læser som dig at stille spørgsmålet ”gælder det så ikke bare om at skaffe alle de links, jeg kan?”. Svaret er desværre ikke så ligetil. De gælder nemlig om at skaffe så mange af de rigtige links som muligt. Og de skal helst linke til de sider, som du optimerer på ud fra en søgeordsanalyse. I takt med at søgemaskinerne er blevet bedre til at skelne mellem skidt og kanel, er det blevet vigtigere, at du skaffer de rigtige links fremfor mange links, idet de forkerte links potentielt set kan skade dit website.

TYPER AF LINKS OG HVORFOR DET ER VIGTIGT FOR DIG

Når du arbejder med linkbuilding, er det vigtigt at forstå, at der er forskellige typer af links, og at de forskellige typer sender forskellige værdier videre til dit website.

Grundlæggende findes der to typer af links; Nofollow og Dofollow. Forskellen ligger primært i, at søgemaskiner tolker de to links forskelligt. Besøgende på et website vil dog ikke opleve forskel på de to links. Et Nofollow-link er et link, som fortæller søgemaskinerne, at de ikke skal følge linket og derved ikke tillægge det værdi. Hvad betyder det for dig, tænker du måske? Det betyder, at du som udgangspunkt skal gå efter Dofollow links, som sikrer dig den største SEO-værdi.

VÆRDIEN AF ET LINK – HVORDAN SER DU, OM ET LINK ER TIDEN VÆRD?

Værdien af et link er afgørende for, hvordan linket kommer til at påvirke dit website. I arbejdet med linkbuilding er det derfor nærliggende at overveje, om en konkret linkmulighed er din tid værd.

Du kan dele værdien af et link op i to dele: SEO- og besøgsværdi. Som vi allerede har afdækket, så skaber Dofollow links den største SEO-værdi. Udover SEO-værdi er der naturligvis også en værdi i form af besøgende og dermed omsætning. Samt leads, tilmeldinger til nyhedsbreve eller andre ting, som skaber værdi for din virksomhed. Når du tænker linkbuilding, er det oplagt at overveje, om du kan skaffe relevante links fra websites, som relaterer sig til dit website, og derved har mulighed for at sende relevant trafik til dit website.

Takeaway: Når du arbejder med linkbuilding, opnår du den største værdi ved at gå efter links, der er Dofollow fra relevante sites, og som skaber trafik til dit website.

HVORDAN KOMMER JEG I GANG MED LINKBUILDING?

Når du starter med linkbuilding, er der et par ting, der er værd at bemærke. For det første skal du vide, at effekten af linkbuilding er langsigtet, og du vil derfor ikke kunne se resultater i søgemaskinerne dagen efter, du har fået et nyt link -Medmindre at du har fået et link fra et website, som sender trafik til dit website. Undersøgelser viser, at det i gennemsnit tager ti uger fra et link kommer online, til du vil kunne se en SEO-værdi i form af bedre placeringer i søgemaskinerne.

Er du ikke allerede i gang med linkbuilding? Så får du her en liste med inspiration til, hvordan du kommer godt i gang med linkbuilding og høster den lavt-hængende frugt, som for mange virksomheder blot venter på at blive høstet.

Vil du have sparring og hjælp til at opnå resultater med din linkbuilding, kan du med fordel kontakte os, så hjælper vi dig glædeligt!

LINKBUILDING-INSPIRATION: SÅDAN KOMMER DU I GANG MED LINKBUILDING I DAG
1. LEVERANDØRLINKS

Sælger du produkter på dit website, har du formentlig forskellige leverandører. Disse leverandører er ofte en sand guldgrube, når det kommer til linkbuilding. Leverandører har nemlig ofte websites, som har en stor troværdighed og derved kan sende stor SEO-værd til dit website. Endnu bedre, så kan leverandørlinks også sende omsætning direkte til dit website, fordi potentielle kunder kommer forbi leverandørens website.

Sådan gør du:

  • Lav en liste over alle dine leverandører.
  • Gå ind på Google og søg efter deres website.

 

  • Tjek leverandørens website ud og se, om de har en sektion med ’forhandlere’.

 

Eksempel fra Toejeksperten.dk, som har fået et link fra JBS på denne måde

  • Tag kontakt til din leverandør, og hør om muligheden for at komme på listen over forhandlere. Dette vil ofte kunne lade sig gøre.
2. TIP TIL FYSISKE BUTIKKER: STORCENTRE

Driver du én eller flere fysiske butikker ved siden af dit website, og er butikken placeret i et storcenter, så er der mulighed for, at du kan skabe gode links. Ved at blive fremhævet på centrets hjemmeside, får du nemlig både relevante og trafikskabende links samt links med høj troværdighed.

Sådan gør du:

  • Find placeringen på alle dine butikker og gennemgå, om de ligger i et storcenter.
  • Skriv til centeradministrationen og spørg om et link til dit website.

Eksempel på link til Tøjeksperten fra Storcenter Nord.

 

3. TIP TIL FYSISKE BUTIKKER: HANDELSFORENINGER

Har din virksomhed fysiske butikker rundt om i landet, er I muligvis medlem af forskellige handelsforeninger. Disse handelsforeninger har ofte et website, hvor medlemmerne er listet, og her er der mulighed for at få placeret et link til dit website.

Sådan gør du:

  • Søg på google efter ”By + handelsforening” eller ”By + handelsstandsforening”

 

  • Find handelsforeningerne og tjek op på, om de har eget website. Hvis ja, så er det bare at skrive til dem og høre, om det er muligt at komme med på listen over medlemmer. Er du ikke allerede medlem, kan du overveje, om det er pengene værd for dig og din virksomhed at blive medlem.

Eksempel på handelsforening, hvor medlemmerne har links til deres websites.

4. ANMELDELSER

Du kender det sikkert fra dig selv. -Du bliver du rost for et godt stykke arbejde, og du vil derfor glædeligt bruge denne ros som en reference for dit gode arbejde. Det samme gør sig gældende online. Har du derfor nogle tools, programmer, samarbejdsvirksomheder eller lignende, som du synes fungerer godt? Overvej at lave en anmeldelse af disse, og du får måske et link ud af det. En ting er i hvert fald sikkert -du gør nogle andre mennesker glade.

Sådan gør du:

  • Tjek websites for de programmer eller andet, som du synes fungerer godt, og se om disse websitets har et område med referencer, brugeranmeldelser eller lignende.
  • Skriv en oprigtig anmeldelse af servicen eller virksomheden.
  • Send anmeldelsen til virksomheden.

Eksempel på en anmeldelse på Dinero.dk

5. GIVEAWAY

Der findes i dag et hav af bloggere og formentlig også nogle inden for din virksomheds område. Bloggere er ofte villige til at omtale og linke til dit website, mod at modtage et mindre beløb eller nogle af jeres produkter. Udbyttet af en give-away varierer dog meget, afhængigt af bloggens popularitet og relevans.

Sådan gør du:

  • Søg på Google efter ”Keywords + blog”.
  • Lav en liste over potentielle blogs.
  • Lav en vurdering af den værdi, de enkelte blogs kan skabe for dig. Er bloggen relateret til din virksomheds produkter eller ydelser, hvor mange besøgende har de, har de et stort engagement på de sociale medier, ligger de på eget domæne, og hvor stærkt er domænet. For at vurdere dette, kan der med fordel bruges Ahrefs, Search Metrics eller lignende.
  • Tag kontakt til de relevante bloggere og spørg, om de er interesseret i et samarbejde eller anmeldelse af et af dine produkter. Vurdér om samarbejdet vil skabe nok værdi for din virksomhed i forhold til dét, som bloggeren ønsker til gengæld.
6. FIND STEDER, HVOR DIT BRAND ER NÆVNT

Det sker af og til, at dit website bliver nævnt på nettet, uden at der linkes til dit website. Her har du mulighed for at  få nemme links. Du tænker måske, at du er nødsaget til at sidde og lede internettet igennem efter links som en nål i en høstak for at finde et par steder, hvor der er blevet linket til mit site? Det er du heldigvis ikke! Der findes nemlig flere tools, som kan hjælpe dig med at overvåge nettet og give dig besked, når dit website bliver nævnt.

Det kan være en fordel at opsætte flere forskellige tools til tracking, eftersom de enkelte tools ikke nødvendigvis finder de helt samme resultater.

Tools: Eksempelvis Google Alert eller Mention.

Sådan gør du:

  • Opret en konto hos Google eller Mention.
  • Opsæt relevante ord eller brands, som du ønsker at blive informeret om, når de omtales. Oplagte idéer er fx dit brandnavn og relevante søgetermer inden for din branche.


Google Alert klar til indtastning af ord, som du vil overvåge på nettet.

Når du har set resultater af dit arbejde med linkbuilding og høstet de lavthængene frugter, er det tid til at bevæge sig videre og fortsætte det gode arbejde. Forhåbentlig har arbejdet med linkbuilding resulteret i, at dit website har opnået bedre placeringer i søgemaskinerne samt fået flere besøgende. Her er det vigtigt at huske, at linkbuilding ikke kan stå alene men kun er en del af din samlede SEO-indsats.

HVORDAN KOMMER JEG VIDERE MED LINKBUILDING?

Nedestående metoder kræver en smule mere af dig og din virksomhed for at komme videre med linkbuilding. Er du ikke allerede i gang med linkbuilding, vil jeg anbefale dig at starte med afsnittet inden dette og bruge nogle af de lettere metoder.

1. KOPIER DINE KONKURRENTER + RELATEREDE SIDER

Vil du have en lang liste med mulige steder at skaffe links, er det oplagt at kigge dine konkurrenter over skulderen. Det er lettere, end du tror, hvis du har de rette værktøjer. Ved at lave en gennemgang af dine konkurrenter, vil du ofte kunne finde mulige links, som du måske slet ikke havde i tankerne.

Sådan gør du:

  • Du kender formentlig allerede dine konkurrenter, hvis ikke, så lav en liste over disse.
  • Anvend et værktøj som eksempelvis Ahrefs.
  • Indtast din konkurrent under ”site explorer”.
  • Gå til menupunktet ”Backlinks” og vælg ”one link per domain”.  Du har nu en liste over alle de websites, som din konkurrent har links fra.
  • Gennemgå listen, tjek de enkelte links og vurdér, om det er muligt at skaffe et link til dit website netop her.
  • Gentag proceduren for alle dine konkurrenter.

Bonustip: Du kan finde relaterede sider og udføre samme øvelse. En relateret side kan eksempelvis være en blog, der skriver om emner, som relaterer sig til dine produkter eller ydelser.

Eksempel fra Ahrefs med BR.dk

2. KOM FORAN DINE KONKURRENTER MED GOOGLE

Google er den førende søgemaskine i Danmark og derfor den søgemaskine, som jeg bruger i eksemplet. Samme trick kan med fordel også bruges ved Bing, Yahoo osv. Idéen er, at du ikke kun får de links, som dine konkurrenter har, når du kopierer deres links. Et godt værktøj til at få helt nye links er Google selv. Hvis du gerne vil ligge i toppen af søgeresultaterne for et givent søgeord, er det oplagt at lave en simpel Google-søgning. Søg på det givne søgeord og gennemgå de første 100 resultater for sider, hvor du potentielt kan få et link fra. Du vil naturligvis ikke kunne få dine konkurrenter til at linke til dig, men du vil ofte kunne finde websites i top 100, som omhandler nærtbeslægtede emner, hvor du har mulighed for at få et link.

Fordelen ved denne metode er blandt andet, at du kan skaffe links fra sider, som Google finder relevante for lige netop det søgeord, som du gerne vil ranke på.

Sådan gør du:

  • Søg på Google efter dine primære søgeord.
  • Gennemgå top 100 eller mere.
  • Find websites, som muligvis vil linke til dit site.
  • Tag kontakt til dem.

Eksempel på et website, som er fundet via en søgning på ”Brio legetøj”. Allertidersgave.dk er en blog, der blandt andet skriver om legetøj.

3. GÆSTEBLOGGING

En yndet strategi til linkbuilding er gæsteblogging. Metoden er simpel og går ud på at ”overtage” et andet website og få lov at udgive et stykke indhold på siden og derved får et link tilbage til dit website. Google har været ude at advare om gæsteblogging. Jeg vil dog vurdere, at hvis det gøres ordentligt, og der leveres indhold af høj kvalitet, og der kun linkes, når det er relevant, så er der ingen fare ved gæsteblogging.

Sådan gør du:

  • Søg på Google med følgende søgeord: gæsteblog, gæsteblogging, gæsterblogger etc.
  • Tag kontakt til bloggen, og send dem din idé til et stykke indhold, som du kan bidrage med til bloggen.
  • Aftal udformning af tekst og indhold med bloggeren.
  • Skriv indholdet.
  • Få indholdet udgivet.
4. BROKEN LINKBUILDING

Broken Linkbuilding er en metode, hvor du kan være andre sider behjælpelig med at rette ”døde links” på deres site. Et dødt link er et link, som linker til en side, der ikke eksisterer.

Du kan være heldig at få et link ud af dette, hvis du gør opmærksom på, at dit website med forel kan erstatte den side, som ikke længere eksisterer.

Sådan gør du:

  • Find websites, hvor det kunne være relevant for dit site at have et link.
  • Gennemgå disse websites med eksempelvis det gratis værktøj Xenu.
  • Find alle de døde links – De er markeret med rødt, når du har crawlet et site.
  • Tag kontakt til websitet med information om, hvor det døde link er, og informér om den relevante ressource på dit site. Desto bedre indholdet er på dit site, desto større sandsynlighed er der naturligvis for et at få link.
5. CONTENT MARKETING

Content marketing er kunsten at skabe indhold af så høj kvalitet, at andre websites, helt af sig selv, har lyst til at linke til indholdet. I Content Marketing er det ikke salg, der er for øje i første omgang. Der er derimod fokus på at hjælpe de besøgende ved at levere indhold af høj kvalitet, som samtidig giver svar på dét, som de besøgende søger efter. Tanken er, at du kan forblive i kundens bevidsthed, indtil kunden står i en situation, hvor han eller hun mangler et af dine produkter og derfor vender tilbage til dit website.

Det indhold, der skal skabes, samt eksekveringen af din Content Marketing strategi, afhænger af, hvilken branche din virksomhed befinder sig i, og hvilke ressourcer I har til rådighed.

Fordelene ved Content Marketing er mange. For det første elsker Google og de andre søgemaskiner unikt og originalt indhold. Ud fra et SEO-værdi-perspektiv er det en god investering at lægge tid og penge i indhold, som de besøgende efterspørger. Derudover vil unikt og velskrevet indhold tiltrække naturlige links. Det eneste, du skal gøre, er at skrive fantastisk indhold, og så kommer links’ne af sig selv. Du kan læne dig tilbage, og nyde resultaterne af det gode arbejde, som du har lavet i forbindelse med produktionen af indholdet.

AFRUNDENDE BEMÆRKNINGER OM LINKBUILDING

Linkbuilding er en kontinuerlig proces, hvor det gode resultat ligger i vedholdenhed. Søgemaskinerne ændrer konstant deres algoritmer og derved den måde, de vurderer værdien af et link. Vil du være sikker på at arbejde ud fra en linkbuilding-strategi, som også holder i fremtiden, er det essentielt, at du går efter links med høj troværdighed. Det kan for eksempel være nyhedssider og links fra websites med relation til dit eget site. Disse links vil formentlig altid blive vurderet som kvalitetslinks, som skaber bedre placeringer i Google og trafik til dit website.

Ellers er der kun at tage fat -og blive ved! Og du er selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os, hvis du har brug for sparring eller hjælp til dine linkbuilding-aktiviteter.