Hvordan øger man sin Click-Through-Rate i Google?
13. august 2018
Når du er nået i top 5 på Googles organiske søgeresultater, så har du kun vundet første del af slaget. Jo, Google har bestemt blandt hundredevis af resultater, at dit resultat er et af de mest relevante.
Men:
Nu skal du også sikre, at dine potentielle kunder klikker på netop dit søgeresultat.
Talrige studier har vist, at man kan øge sin Click-Through-Rate (CTR) med 25-40% ved at arbejde med budskabet i sine søgeresultater. Samtidig belønnner Google søgeresultater med højere placeringer, når de kan se, at mange flere end forventet klikker på søgeresultatet.
Så hvordan skiller man sig ud fra mængden og slår sine konkurrenter i kampen om klikket?
Det hjælper denne guide dig til.
Er du klar til at kæmpe om klikket?
Perfekt!
I det følgende får du 7 danske ekspertes bedste tips til, hordan de øger deres CTR.
I anden halvdel har vi samlet op på deres viden, og viser, hvordan du kommer i gang med at få mere trafik.
Men først:
Hvad er CTR?
CTR står for Click-through-rate og er procentdelen af brugere, som klikker på din side ud af det totale antal søgninger i Google på det pågældende søgeord.
Udregningen er:
Kliks / Visninger = CTR
Hvis du får 5 kliks ud af 100 visninger, har du en CTR på 5%.
Hvilken CTR kan du forvente for en given placering?
Hvad er en god CTR?
Der er blevet lavet tonsvis af studier om, hvilken CTR man kan forvente for hver placering. De fleste af de studier er forældede, da Google ændrer søgelandskabet, brugeradfærden er ændret over tid, adfærden er forskellig på desktop og mobil og CTR er forskellig fra branche til branche.
Men regn med følgende:
Placering 1: 20%
Placering 2: 15%
Placering 3: 7%
Placering 4: 4%
Placering 5: 3%
Vi anbefaler dog, at man laver sine egne CTR benchmarks ud fra Google Search Console data, hvilket giver et mere réelt billede. F.eks. kan man beregne et langt mere præcist trafikpotentiale, når man laver søgeordsanalyser.
Her er et eksempel på dette fra en af vores kunder. Som man kan se er CTR for placering 1 lavere end standard benchmark på 20%:
Det betyder bl.a.
Hvad kan man ændre ved sit søgeresultat?
Inden eksperterne kommer på banen, så får du en hurtig gennemgang af, hvad man kan ændre på sit søgeresultat:
Nedenfor er et fiktivt eksempel på et søgeresultat:
Hvad er sidetitel (title tag)?
Sidetitlen er overskriften, som kommer frem på Google ved en søgning. Google viser de første ca. 60 tegn.
I ovenstående eksempel er det linjen Bedste Banklån….
Hvad er en metabeskrivelse (meta description)?
Metabeskrivelsen står lige under sidetitlen. Metabeskrivelsen skal maksimalt være på 160 tegn.
I ovenstående eksempel er det linjen Brug for et banlån…
Hvad er strukturerede data (rich snippets)?
Strukturerede data er produktinformation, kundeanmeldelser, billeder og anden information fra dit site, som kan vises i søgeresultatet. V.h.a. af schema markup fortæller man Google, hvad man gerne vil have vist i søgeresultatet. Mere om dette i vores guide til sidst i indlægget.
I ovenstående eksempel er det kundeanmeldelsen i form af stjerner.
Ekspertpanelet: Sådan øger du din CTR i Google
Nu er banen kridtet op, og du har fået en introduktion til søgeresultater på Google, og hvad man kan ændre på.
Her får du eksperternes bedste tips:
– Jacob Dietz, Chief Digital Officer, Samlino
3-i-en: Fokus på USP, fomidle CTA’en via tal og arbejde med featured snippets.
Jeg vil foreslå, at starte ud med en analyse af konkurrenterne og deres brug af Unique Selling Propositions (USP’er) i SERP'en.
Målet skal gerne være at identificere et ”USP” for dit produkt / din virksomhed, der slår konkurrenternes. Dernæst, handler det om at lave Title Tags der skiller sig ud, og her hjælper det at bruge tal. Eksempelvis: Spar 30%, Fra 79 kr. osv.
Sidst men ikke mindst, så hjælper det gevaldigt at blive vist som ”featured snippet”. Enten via ”beskrivelse”, ”liste” eller ”tabel”, hvilket øger CTR betydeligt.
– Christian Højbo Møller, Growth & marketing specialist, Christianhojbo.com
Mit bedste tip til at øge CTR er at tænke relevans, opmærksomhed og call to action.
Det gør jeg typisk ved at strukturere mine sidetitler som “[søgeord] • [bydeform] [tal]/[relevans]/[tillægsord] [urgency] »”
Søgeordets inklusiv er mere for at skabe relevans og fange opmærksomhed end fordi jeg tror søgeordet i sidetitel er nødvendigt. Der er tillokkende data som indikerer netop dét.
Dernæst bør der altid benyttes bydeform. Ganske simpelt for at få brugeren til at gøre det vi ønsker de skal gøre. Det kunne være få, se, læs, hør eller find.
Dernæst bør du introducere dit relevante content gerne i forbindelse med nogle lækre tillægsord og gerne tal.
Slutteligt skal du bruge noget urgency til at skabe klikket. Det kunne være ord som nu og her.
Samlet kunne det eksempelvis være: “Game of Thrones • Se den anmelderroste sæson 6 lige her nu »” eller “Fysioterapeuter • Se de 600 bedste danske fysioterapeuter her nu »”. Den teknik har altid fungerer udmærket, og genbruger nogle stærke psykologiske triggers på en overskuelig måde.
– Dennis Drejer, Indehaver, IT & Markedsføring, Rito
Først og fremmest er det vigtigt at skrive et title tag, der matcher den typiske søgendes hensigt med søgningen.
Er der tale om et monetization keyword, kan man med fordel foruden selve søgeordet inkludere en eller flere af sine USP’er samt en CTA der opfordrer til at klikke/købe.
For at undgå en høj bounce rate, der påvirker dine placeringer negativt, er det vigtigt at titlen præsenterer hjemmesidens indhold på en oprigtig måde, der stemmer overens med hvad brugeren kan forvente ved at klikke ind på siden.
F.eks. bør du ikke skrive, at I har et kæmpe farveudvalg, hvis det ikke er tilfældet.
Befinder du dig i branche med høj genkøbsfrekvens og hvor du har eller ønsker at skabe et brand, kan det øge CTR betydeligt at placere virksomhedsnavnet til sidst i titlen, da folk typisk er mere tilbøjelige til at klikke ind på en hjemmeside de kender.
Brugen af korte sætninger adskilt af tegn som f.eks. bindestreg eller pile hjælper med at gøre title tagget overskueligt og læsevenligt, hvilket øger CTR ift. title tags der består af én lang sætning. Ligeledes er brugen af tal i titlen også en måde at øge læsevenligheden og adskille sig fra de andre resultater, som vi gør brug af når det er muligt.
Vores title tag på forsiden indeholder elementet ”15.000 hobbyartikler”, hvilket fanger øjet meget mere end ved at skrive f.eks. ”Stort udvalg af hobbyartikler”. Vi bruger ofte en struktur der hedder ”keyword + USP eller CTA + domænenavn”, hvor hvert element er separeret med et passende tegn.
Befinder du dig i en branche med høj genkøbsfrekvens og hvor du har eller ønsker at skabe et brand, kan det øge CTR betydeligt at placere domænet til sidst i titlen, da folk typisk er mere tilbøjelige til at klikke ind på en hjemmeside de kender i forvejen.
Udover at bruge sit primære søgeord, er det også være vigtigt at have et sekundært søgeord. Det er essentielt, at bruge de ord som brugeren søger på. For Thomas fra Santander er det specielt vigtigt, at bruge både primært og sekundært søgeord, så vel som at nævne ens brandnavn.
– Thomas Overgaard, Digital Marketing Specialist Santander Consumer Bank
At øge CTR ved at optimere titlen kan være svært. Det kan det være, da man hurtigt er begrænset ift. hvor lang teksten kan være, og man derfor ikke får kommunikeret det budskab, man gerne vil have frem. En god titel skal gerne inkludere både dit primære søgeord og dit sekundære søgeord (da disse bliver fremhævet i fed, hvis de er inkluderede i den søgendes query ) – alt på de antal tegn, du har til rådighed i SERPen.
Derudover vil du også gerne have en USP, en CTA, og dit brandnavn med. Det bliver hurtigt en udfordring for selv den bedste copywriter! Derfor bliver du nødt til at analysere dine kunders søgeadfærd, så du finder ud af, hvad der skal fremhæves om præcis din forretning.
Titlen er heldigvis ikke det eneste, du har til rådighed: Metabeskrivelsen er noget andet, du gerne bør bruge tid på at tænke over. Her kan du, afhængigt af branche, bruge specialtegn for at springe i øjnene på dine brugere. Derudover bør du inkludere de vigtigste USPer og en stærk CTA, så du virkelig indbyder folk til at klikke. Titler og metabeskrivelser bør løbende analyseres og optimeres, så du hele tiden er opdateret på det, som fungerer bedst for dine brugere lige nu.
Det kan være en udfordring at skille sig ud fra mængden på Google, hvorfor der med fordel kan gøres brug af tegn, tal og emojis. Læs her, hvordan gratispengespil gør brug af emojies for at være mere synlig end deres konkurrenter:
– Toke Joensen, Redaktør, www.gratispengespil.com
Vores side Gratispengespil.com ranker indenfor en række gambling-keywords, og er en side der formidler spillere til spiludbydere. At være synlig på Google er alfa og omega for vores side. Men indenfor gambling og spil er konkurrencen om placeringerne benhård.
Derfor har vi hos www.gratispengespil.com forsøgt forskellige tiltag, for eksempel at benytte emojis strategisk i vores title tags, der vises på Google-søgninger.
Da vi begyndte med at implementere emojis, startede vi med at analysere, hvilke af vores undersider, som havde en lavere CTR end man burde forvente og forsøgte at optimere title tags på disse. Det har vi blandt andet gjort ved ved at indsætte emojis som fanger øjet, og som kan ”bryde” teksten op og gøre den mere letlæselig. Det har været med til at forbedre CTR’en på en del af vores undersider. Dog er emojis i title tags selvfølgelig ikke den hellige gral og bør ikke stå alene. Brugerrelevant indhold og en fængende tekst i SEO titlen og metabeskrivelsen er stadig uhyre vigtig for konverteringen.
Hurtigt tip: Hvis du vil bruge emojis i dine title tags skal du være opmærksom på, at Google-søgninger ikke viser alle emojis. Brug derfor kun de emojis som du er sikker på vises ved søgninger. Ellers risikerer man at det påvirker CTR’en negativt.
Det kan være svært at vide hvad der virker, før man har testet flere forskellige ting af. Et godt råd fra Sune er netop at gennemføre A/B-tests med forskellige ord og teste nogle hypoteser af.
Det kan også være en god ide, at undersøge hvilke forskellige tools der er tilgængelige. Hos lokalebasen.dk sørger de for at lave en CTR-analyse, og derefter vurdere hvilke sider der skal optimeres og hvordan.
– Sune Eghjort Schulze, SEO Specialist, STYLEPIT
Et godt tip er at teste CTR-hypoteser med Google Ads-tekstannoncer. Det er ikke særlig hemmeligt, men kræver selvfølgelig, at I kører Google Ads-tekstannoncer, og har en vis trafikvolumen for at resultaterne bliver valide.
For eksempel opsatte vi en A/B-test, hvor vi testede ordene ”Bestil” og ”Køb” op imod hinanden i Google Ads-tekstannoncer (i description). Den kørte vi en lille måneds tid.
Konklusionen var, at vi på Google Ads-annoncerne så en bedre konverteringsrate, bedre ROAS (Return on Ad Spend) og lavere CPC (Cost Per Click) på annoncer, der brugte ”Bestil” som CTA, frem for annoncer der brugte ”Køb” som CTA.
Ud fra et SEO-perspektiv var det imidlertid interessant for mig at få at vide, at ”Køb”-annoncerne havde højere CTR og lavere gennemsnitlig position i Google Ads.
Det er altså relativt billigere for vores PPC-mand at bruge ”Bestil”, men da CTR’en var højere på ”Køb”, vil ”Køb” med al sandsynlighed performe bedre i organiske resultater.
Nedenfor kan du se et lille uddrag af datasættet fra vores test og eksempler på Google Ads-annoncer, der gør brug af henholdsvis ”Bestil” og ”Køb” i description.
CTA | Antal annoncer | CTR |
”Bestil” | 596 | 6,66 |
”Køb” | 596 | 7,78 |
– Rasmus Schlosser, SEO-Manager, lokalebasen.dk
Hos Lokalebasen, der er en del af MatchOffice.com har vi mere end 30 landespecifikke sites og kun få medarbejdere til hele SEO processen. Det betyder at vi altid forsøger at tænke automation eller overvejer hvordan vi kan lette arbejdsbyrden i forbindelse med et projekt.
En CTR-analyse kan tage lang tid, både i forhold til at indsamle data, analysere og eksekvere på, og når man har så mange sites, skal der meget fodarbejde til.
Vi benytter bl.a. consolerocket.com, der indsamler data fra Google Search Console og opstiller det på en mere brugervenlig måde.
Med det værktøj, giver det os et hurtigt overblik over vores vigtigste søgeord og deres placeringer, så vi løbende har en færdig CTR-analyse liggende, med 13 måneders data, så vi kan fokusere på et land af gangen, uden at skulle arbejde med store Excel ark, hver gang vi vil optimere CTR på enkelte sider eller keywords.
Derudover har vi mulighed for at filtrere vores data, så vi kan få fat på de keywords og den CTR der har brug for den rette optimering.
– Peter Kragh Lauritsen, CMO, TEXTA ApS
Råd 1: Trial and error
Som med stort set alle discipliner inden for digital markedsføring er optimering af din CTR i et vidt omfang en trial and error-proces, hvor du er nødt til at prøve dig frem og teste, hvad der fungerer. Der findes ikke nogen one size fits all-løsning på tværs af brancher og produkter, og selvom du med fordel kan lade dig inspirere af de søgeresultater, der ligger i toppen for dit søgeord, er det ikke nødvendigvis den samme opskrift, som sender din CTR i vejret. Opsæt, overvåg, evaluer og tilpas.
Råd 2: Væk nysgerrighed, og snup klikket
Det er vigtigt, at du er ærlig om, hvad en potentiel besøgende finder på din side, ligesom at du skal have søgehensigten for øje. Ikke desto mindre kan det være en effektiv strategi ikke at røbe for meget i hhv. title tag og meta description. Hvis du allerede giver svaret i søgeresultaterne, er der ingen grund til at klikke på din hjemmeside. Ved at vække nysgerrigheden er du mere tilbøjelig til at løbe med besøget.
Råd 3: Brug dit brand - hvis det skaber trust
Pladsen er trang i dit title tag, og derfor skal du måle og veje hvert et ord. Det kan give rigtig god mening at inkludere dit brand, hvis det er noget, der skaber trust og tyngde. Omvendt kan det være unødvendigt fyld, hvis ingen ved, hvem du er. Det er en løbende overvejelse og ikke noget statisk. Efterhånden som din forretning vokser sig større, og flere ved, hvem du er, kan behovet for at inkludere dit brand naturligvis ændre sig. Men hvis det sker på bekostning af andre elementer, der nu og her kan kickstarte din CTR, kan det være en god idé at udelade det, indtil flere kender til dig og din forretning.
Masser af gode tips fra eksperterne, som sikkert har givet dig en masse gode idéer til, hvordan i kan forbedre jeres CTR.
Er du klar til anden halvdel?
Her får du den fulde guide til, hvordan du kommer i gang med at forbedre jeres søgeresultater:
Sådan øger du din Click-Through-Rate i Google for mere trafik, flere leads og kunder
Ovenfor har du fået en masse gode tips fra nogle af Danmarks førende eksperter til at øge din CTR. Denne guide sætter struktur på den viden du har fået ovenfor til lettere at arbejde med dine søgeresultater.
Guiden er inddelt i tre sektioner, som er:
- Strategi og kommunikation
- Hvordan ser Google landskabet ud?
- Hvad skal vi konkret arbejde med?
Lad os komme i gang:
1. Strategi og kommunikation
Inden du overhovedet begynder at optimere dine budskaber, så skal du vide, hvor din indsats giver den største effekt. Du skal derfor identificere de strategisk vigtige sider, som har størst trafikpotentiale.
Det gør du ved at gå i Google Search Console og se på de sider, som får flest eksponeringer. Hvis du udvælger top 10 sider, så har du allerede en god andel af alle eksponeringer. I nedenstående screenshot er det 25% af alle visninger.
Som der blev nævnt tidligere så er værktøjer som Console Rocket stærke, til at få et overblik over, hvilke sider man bør arbejde med.
Det næste er at forstå, hvem du kommunikerer til? Hvis du er tæt på dine kunder, så er dit indhold på websitet allerede justeret til forskellige personaer, og det gør det nemmere at kommunikere i Google.
Hvilke USP’er er vigtige for den/de persona(er), som du kommunikerer til?
Hvilket sprogbrug har de? Bruger de specifikke ord, som du kan bruge i din kommunikation? Er der ord, som kan gøre dem mere opmærksomme på dit søgeresultat?
Hvis du ser på historikken for dine A/B tests af Google Ads, finder du kommunikation, som fungerer bedre. Lav en liste over de bedste tekster. Som der blev nævnt tidligere, så kan der være en verden til forskel i CTR, når man udskifter Køb istedet for Bestil.
Se f.eks. nedenstående screenshot hvor vi har lavet en A/B/C test. 0,5% forskel i CTR kan godt betyde adskillige ekstra kliks, som man går glip af.
For at opsummere så fokusér på top 10 sider, som får flest eksponeringer og er strategisk vigtige.
Dernæst gør det klart, hvem du skal kommunikere til, og hvordan du bedst kan ramme dem m.h.t. sprogbrug og USP’er.
2. Se på Google landskabet og stå ud
Hvordan læser man på Google?
I 2006 identificerede Nielsen Group, at brugeres søgeadfærd i Google er F-formet. Der er sket meget siden den gang. Dette skyldes primært, at Google ændrer på søgelandskabet.
Googles kontinuerlige ændringer på side 1 siden dengang inkluderer Google Maps, Featured Snippets, Carousel, Top Stories o.s.v.
Men der er én generel huskeregel:
Brugere fokuserer mere på venstre del af titlen end højre, og jo længere de kommer ned i søgeresultaterne, jo mere scanner de, hvilket igen kræver, at det vigtigste står til venstre i titlen.
Desuden arbejder Google forskelligt med Serps for hver branche, så det gør også, at der ikke er et facit for, hvordan brugere bevæger sig rundt.
Her er et eksempel på et eye tracking studie fra rejsebranchen fra 2017, hvor man kan se et heat map over, hvor brugerne fokuserer. Som man kan se, er det langt fra den klassiske F-model:
Samtidig skal vi også være opmærksom på udviklingen på mobilen, hvor antallet af brugere i dag, som finder svaret på deres søgning uden at klikke, er støt stigende. Så specielt på denne enhed er Featured snippet aka placering 0 ekstra vigtig.
Som udgangspunkt prøv at søge på dit søgeord i incognito mode i Google for at studere konkurrenternes kommunikation. Hvad er det første, som du lægger mærke til, hvad gør de allesammen, og hvordan kan vi gå mod strømmen?
Sidetitlen (Title tag)
Sidetitlen er ultra vigtig at arbejde med, så hvordan bruger man de ca. 60 tegn fornuftigt?
Det er det første naturlige sted at brugeren vil søge hen.
Derfor:
Sørg for at få de vigtigste nøgleord så langt til venstre som muligt, da det er dem, som skal få brugeren til at identificere sig med søgeresultatet.
USP’er er også en vigtig del. Hvad kan vi slå på, som får os til at stå ud.
Eksperterne anbefaler også:
- Brug usædvanlige tegn som >>,! og • samt tal som f.eks. 7 eller 2021 for ekstra opmærksomhed..
- Brug bydeform af verbet så man inviterer til at der bliver klikket på resultatet.
- Brug action ord som Nu eller Her for at skabe urgency.
- Caps lock ord kan også give opmærksomhed.
- Brug emojis i title i visse tilfælde. Test det af, og se om Google vil vise dem. Hvis ikke så fjern koden igen.
Læg mærke til hvor meget opmærksom de trækker til sig i nedenstående eksempel:
Men er emojis det mest vovede man kan gøre for at få opmærksom i title tagget?
Da jeg arbejdede for Ford, startede vi title tagget med WOW! på nogle af deres sider med nye bilmodeller. Det øgede CTR, men det nåede faktisk længere ud. Se lige nedenstående fra Børsen:
Så glædesudbrud kan være en del af et title tag 😉
Skal man have sit brand med i title tagget eller ej?
Umiddelbart ja.
Vi vælger brands fremfor produkter, især hvis det er et brand man kender til.
Som Dennis Drejer også påpegede, så er det specielt vigtigt ved genkøb, at brugeren kan genkende brandet.
Tilføj det til sidst i title med en divider, og sikr at det bliver gjort på alle sider. Det kan sættes automatisk op i WordPress og de fleste andre CMS’er, så man ikke glemmer det.
F.eks. burde IF tilføje til sin title tag |if… for højere genkendelsesgrad af brandet, som alle konkurrenterne også har gjort nedenfor.
Metabeskrivelse
Med metabeskrivelsen har man ca. 160 tegn at gøre godt med.
Metabeskrivelsen skal understøtte det lovede i title tagget, og samtidig være en teaser til at klikke videre.
Vi scanner, så derfor er det en fordel at skrive i punktform fremfor at lave lange sætninger.
Også her har man mulighed for at indsætte symboler og andre tegn. F.eks. Mikonomi gør god brug af de grønne hakker, som er en effektiv måde at få opmærksom på.
URL
Læsevenlige URL’er en no brainer. men en URL hvor søgeordet er inkluderet er endnu stærkere til at fortælle brugeren at dette er det rigtige søgeresultat. F.eks. som ved Message.dk, hvor url’en indeholder brand, model og produktkategori. Vær samtidig opmærksom på, at dine url’er ikke skal være alt for lange.
Strukturerede data (basis)
Hvis man har en informativ side med for eksempel opskrifter giver det høj værdi at have billeder, kalorier, bedømmelse eller tid på.
En enkel søgning på “chokoladekage” viser her hvor stor forskel der er på at have implementeret rich snippets og ikke have det.
Hvilken side ville du klikke på?
Strukturede data (stjerner)
Stjerner fortjener et afsnit for sig selv. Det er nok den mest undervurderede måde til at øge CTR på, og bliver brugt alt for lidt i dag. Vi kan f.eks. se virksomheder, som er kunder hos Trustpilot med en score over 9, som ikke bruger stjerner i søgeresultatet.
Der er tre muligheder for at få stjerner, og den ene udelukker ikke den anden:
A.Bliv kunde hos Trustpilot og få lagt en Trustbox på sitet.
Det gør, at du kan lave markup af 5-7 sider, hvor du får vist stjernerne i Google. Du er nu allerede godt på vej.
B.Byg dine egne kundeanmeldelser
Det kan både være et script man lægger ind på hver side, hvor man anonymt kan give 1-5 stjerner eller en side, hvor brugere kan anmelde servicen.
C.Læg en kundeanmeldelse op
Her lægger sitet en kundeanmeldelse ud og vedkommendes navn og stjerner dukker op i søgeresultatet.
Hvis man søger på Lån, så kommer alle tre formater op.
Kan du se forskel?
Hvordan implementerer man strukturerede data?
Som tidligere nævnt er rich snippets mikrodata som skal kodes ind på hjemmesiden og med hjælp fra schema.orgkan man finde alle de stykker koder man har brug for. Her kan man kopiere koden direkte ind på sin hjemmeside, og være sikret at det er kode, som søgemaskinerne kan læse. Det er en feature som kun få bruger, men som giver utrolig meget værdi.
Det var slutningen på vores CTR guide.
Så føler du dig klar til at vinde klikket foran næsen på dine konkurrenter?
Skriv en kommentar nedenfor med det første, du skal i gang med på dit site.