Digital strategi kortlægger vejen til international omnichannel-succes

Casen omhandler salg af eksklusive smykker til en værdi af mellem 10.000 og +100.000 kr., online-salg på 38 markeder, 275 forhandlere globalt, og kunderejser der strækker sig op til ét år. Nyt omnichannel-setup skal løfte brandet yderligere.

Det danske luxury-brand OLE LYNGGAARD COPENHAGEN, som har al produktion i Danmark, er veletableret globalt via sine 5 flagship stores, 275 forhandlere og online salg på 38 markeder.

OLE LYNGGAARD COPENHAGEN startede med at sælge håndlavede unikke smykker tilbage i 1963, og er den dag i dag stolt Kongelig Hofleverandør. En farverig palette af 150 højt specialiserede talenter repræsenteres i dag i huset og værkstedet.

I 2019 indledte IMPACT Extend dialogen med OLE LYNGGAARD COPENHAGEN om, hvordan vi kunne hjælpe dem på deres digitale vækstrejse som de stod overfor.

Ambitionen om at være “det foretrukne luksusbrand for kvalitetsbevidste kunder, der ønsker skandinavisk smykkedesign” har siden starten af 2020 fået et gevaldigt løft.

De ydelser IMPACT Extend leverer rækker udover et ”traditionelt performance marketing bureau”. Vi har haft stor gavn af deres brede vifte af kompetente specialister, som altid har formået at løfte opgaven. For en virksomhed som OLE LYNGGAARD COPENHAGEN, er det altafgørende for tilliden, at vores samarbejdspartnere sætter sig ordentligt ind i vores – muligvis ”atypiske” – kunderejse og forretning, hertil er der ikke noget at sætte en finger på.

Simon Shin Spanggaard Krog Ecommerce Manager, OLE LYNGGAARD COPENHAGEN

Resultaterne er guld værd

Gennem de seneste 2 år har vi hjulpet OLE LYNGGAARD COPENHAGEN med at vækste +300% online. OLE LYNGGAARD COPENHAGEN sælger luksus-smykker med høj individuel stykpris, går højt op i at bevare den høje brand eksklusivitet og giver derfor aldrig rabatter samt at kunderejserne statistisk set altid strækker sig over 6-12 måneder og går på tværs af off- og online touchpoints

2020 vs. 2021

16% MINDRE i marketing spend
24% løft i nye besøgende
16% højere conversion rate
55% vækst i global ecommerce omsætning
46,5% flere transaktioner
43% stigning i gns. ecommerce ordrer

Det fantastiske ved denne vækst case er, at væksten i online transaktioner og omsætning fortsat er steget efter genåbningen af butikkerne, efter en lang corona nedlukning - samtidig med at også de fysiske butikker ligger over index.
På flere af vores kunder hos IMPACT Extend så vi, at der skete et generelt dyk i online transaktioner og omsætning efter genåbningen af butikkerne, det har dog ikke været tilfældet hos OLE LYNGGAARD COPENHAGEN.

Kenneth Ryle ThorssonHead of Client Engagement, IMPACT Extend

Hvordan vi på få uger øgede trafikken til OLE LYNGGAARD COPENHAGENs website med 206%, 5-doblede antal søgeord på placering 1 og øgede konverteringerne fra organisk trafik til 50%, kan du læse mere om her.

Hvordan er resultaterne skabt?

OLE LYNGGAARD COPENHAGEN tog fat i IMPACT Extend i 2019, da de ønskede at transformere sig digitalt, vækste deres globale ecommerce salg og få et 360 graders omnichannel-view af kunderne.

Efter den indledende dialog, workshop og strategiproces påbegyndte vi arbejdet med:

1. Dataanalyse og vigtigste indsigter

- Fastlægge personaer, behov og psykologiske adfærdstriggers
- Målgruppeanalyser baseret på data, adfærd og markedsanalyser
- Kunderejsemapping & analyse af touchpoints og kanaler

2. Sikre det tekniske fundament samt SEO

- Teknisk SEO Audit med 25 punkter
- Sikre korrekte sprogvisninger og brugeroplevelser med ”hreflang tags og attributter”
- Sikre korrekt tracking og attribuering af resultater, så dataindsigter kan bruges aktivt på tværs af kanaler til at præge kunderne igennem hele kunderejsen

3. Omlægning af overordnet digital go-to-market plan

- Fokus på key markets: Excellere på færre lande og så ekspandere det succesfulde setup
- Skarpere definition af målgrupper. Kendskabsgrad, konkurrentsituation m.v. er forskellig fra marked til marked, så strategien er individuelt tilpasset på landeniveau
- Bruge de rette kanaler på de rette markeder

4. Full funnel-setup og sammenhæng i marketing-kanaler

- Paid Search: Ny Google Ads-strategi og setup inkl. YouTube
- Paid Social: Facebook, Instagram og Pinterest, hvor et nyt remarketing-flow er forfinet ift. hyppighed og længde
- Marketing automation
- Organisk Search og konverteringsoptimering

Det har været en spændende opgave at skrue en effektiv global omnichannel marketingstrategi sammen, som tager højde for, at effekten af vores initiativer først kan måles 6-12 måneder efter første touchpoint med kunden.

client consultant
Kenneth Ryle ThorssonHead of Client Engagement, IMPACT Extend

Next step: Full blown omnichannel-setup

Omnichannel har fra start været en ledestjerne i samarbejdet.

Selvom denne case omhandler den digitale ecommerce, så har vi fokuseret lige så meget på at analysere, hvordan online aktiviteter påvirker den offline omsætning.

Når du handler med produkter som prismæssigt ligger fra 5.000 til +100.000 kroner, har kunderne helt naturligt brug for at besøge butikkerne, på messer m.v. for at se og mærke produkterne, inden de tager den endelige beslutning.

Derfor arbejder vi sammen med OLE LYNGGAARD COPENHAGEN om at centralisere og konsolidere data fra alle off- og online kanaler i et datawarehouse, som via Power BI skal give os endnu bedre indsigt i.

  • Online og offline adfærd
  • Customer Lifetime Value
  • Segmenteringsanalyser og attributionsmodeller
  • Præcise CAC-udregninger
  • Wholesale data for at kunne se, hvordan annoncering skaber omsætning i whole sale (spikes) etc.

Alle disse touchpoints kræver, at man har styr på sine målgrupper, data, strategi og kanaler i forhold til, hvor og hvornår man skal henvende sig til sit audience. Det er denne fase 2 af samarbejdet, som allerede er godt i gang.

For OLE LYNGGAARD COPENHAGEN har det været et nyt kapital at arbejde tæt med et digitalt bureau og sammen være på rejsen med data, trafik og Marketing kampagner. Vores primære kontakt Kenneth har siden første dag været en utrolig støtte, guidet os og udfordret os til næste niveau. Hele IMPACT Extend teamet har udvist en stor faglighed og god dialog, og de har som det vigtigste gjort deres ypperste for at forstå verden fra vores side som et luksusbrand.

Sanne Ejegaard-PedersenGlobal Marketing Director, OLE LYNGGAARD COPENHAGEN

Digital transformation skaber øget fokus på fremtidens forbrugere

Hos IMPACT Extend ved vi at excellere digitalt, ikke alene handler ikke om det kortsigtede salg. Det handler i høj grad også om den langsigtede positionering og de rette globale marketingstrategier mod fremtidens kunder.

For mens luksussmykker ifølge McKinsey engang næsten udelukkende blev købt som gaver, er den globale vækst i salget af luksussmykker i dag drevet af både nyrige samt Millennials og Gen Z.

De køber smykker til sig selv som statussymboler og er allerede i dag de største forbrugergrupper i smykkekategorien: 32% i 2020 og forventet 50% i 2025.

Som digitalt indfødte er de mere krævende ift. online shoppingoplevelser, mere selektive i deres valg af brands (brandede smykkers andel af totalsalget er ifølge McKinsey vokset fra cirka 10% i 2003 til 30-40% i 2020), mere selvrealiserende og mere bevidste om deres forbrug end deres forældre.

Og så er de sociale medier og muligheden for at konvertere via disse kanaler ekstra afgørende for at skabe sammenhæng mellem brandkendskab, præference og salg.

Vil du vide mere
om vores samarbejde med Ole Lynggaard?

Kontakt Camilla, hun kan fortælle dig meget mere