Vipp - Digital strategi kortlægger vejene til international omnichannel-succes

En omfattende digital playbook med markedsanalyser, data-, forbruger- og konkurrentindsigter, business cases samt roadmap til et fremtidigt full funnel-setup danner grundlag for Vipps vækst og prioriteringer de kommende år.

Nye profiler og et strategisk samarbejde med IMPACT Extend har skubbet den digitale agenda i top hos det ikoniske danske high-end brand Vipp, som ønsker at vækste salg og awareness af sine to high-end-køkkener, V1 og V2, på tværs af prioriterede markeder.

Køkkenerne skal i fremtiden udgøre en større del af Vipps samlede omsætning. De har derfor igangsat en digital udviklingsproces for at vækste kategorien – og resten af forretningen. Ud af 4 bureauer har Vipp valgt IMPACT Extend som strategisk, digital rådgiver til at bistå med opgaven.

Resultatet – en komplet digital playbook med grundige markedsanalyser, data-, forbruger- og konkurrentindsigter, business cases og et full funnel digital marketing roadmap – danner nu grundlaget for Vipps vækst og prioriteringer de kommende år.

Vi har for alvor fået en strategisk, digital agenda ind i Vipp nu, samt en konkret plan for at navigere sikkert i det store hav af digitale kanaler på tværs af markeder.

Louise NormannCommunications Manager, Vipp

Det indeholder den digitale playbook:

1. Trends, data, indsigter og forbruger-forventninger

Hvad er situationen på prioritetsmarkederne, og hvordan skal de tilgås?

2. Persona- og kunderejsemapping

Hvor er der kritiske punkter og muligheder i kunderejsen?

3. Konkurrentanalyse og go-to-market strategi

Hvordan skal Vipp digitalt tilgå og vinde markederne?

4. Business cases og forecasting

Anbefalinger til kanalprioriteringer og fordeling af spend for at indfri potentiale samt lead- og omsætningsmål

5. Full funnel kanalstrategi

Hvordan og med hvilket content skal der eksekveres på de enkelte kanaler (SEO, Search ads, Display, FB/IG, Display, Youtube, Pinterest)?

6. Omnichannel og leadgen

Hvordan skaber digital marketing leads til forhandlerne i hvert land, og hvordan spiller digital marketing sammen med Vipps professionelle PR- og offline initiativer?

Det digitale har fået langt større vægt i Vipp og er nu en integreret del af forretningsstrategien. Forbrugerne tjekker brands og produkter ud på alverdens digitale kanaler, før de besøger et website, en butik eller showroom. Det skal vi håndtere.

Louise NormannCommunications Manager, Vipp
vipp-KitchenArea-02-low
vipp-Kitchen05-Low
Soho-kitchen-01-Low

Hvert land, sin brand perception

Vipp er et eksklusivt, stilsikkert high-end brand. Men kendt for præcis hvad?

Mens de fleste danskere og nordmænd primært kender Vipp-spanden og Vipp-accesories, er det fortsat ukendt for mange, at Vipp også laver high-end køkkener, møbler og lamper.

Omvendt forholder det sig fx USA, hvor Vipp primært er kendt for sine køkkener.

Samtidig er kunderejserne højkomplekse for high-end køkkener, og markedet er ekstremt konkurrencepræget. Alene siden 2017 er de månedlige søgninger efter ”køkkener” steget med 82%.

Denne baggrundsviden er afgørende for at udforme en strategi og eksekvérbar handleplan, som kan flytte markedsandele for Vipp på markeder med så forskellige brand perceptions, konkurrenter og kunderejser.

Full funnel kortlægning af markeder, konkurrenter, kanaler og efterspørgsel

For at skabe overblik over markedssituationen har IMPACT Extend via sit omfattende Customer Treemap Framework analyseret top 50 resultater i Google for de 75 mest relevante søgeord.

Derudfra har vi kortlagt Vipps over 750 konkurrenter, som deler top 10-placeringer mellem sig i hvert land, efter størrelse og vigtighed.

Suppleret med trend-studier, markedsanalyser og digitale benchmarks som fx The Omnichannel Index, har Vipp nu et finmasket overblik at agere ud fra.

customer treemap framework

Vi vil gerne vækste på alle vores markeder, og det går bl.a. igennem en øget brand awareness og tilstedeværelse både top-, mid- og bottom funnel. Det arbejde har vi analyseret, skærpet og intensiveret sammen med IMPACT Extend.

Louise NormannCommunications Manager, Vipp

Offline, online, omnichannel: Samspillet er afgørende

Vipp har altid excelleret i stærke PR-tiltag og toplækre brandinitiativer som fx The Vipp Shelter i Sverige, og The Bolder Sky Lodge i Norge, som bl.a. er kåret af Forbes til ”One of the world’s top 25 surprising places to sleep” og har skabt massiv hype om Vipp.

Vipp-shelter-spring
Vipp-shelter-spring
Vipp-shelter-spring

Næste skridt for den over 80 år gamle, familieejede og -drevne virksomhed var derfor helt naturligt at investere i at koble deres PR-orienterede approach til et komplet datadrevet omnichannel setup.

Et setup hvor Vipp via de digitale kanaler i højere grad kan booste – og høste frugterne af – det store PR-, brand- og offline marketing-arbejde og på en mere systematisk og dokumentérbar måde sende leads til sine forhandlere og butikker i såvel USA, Tyskland, Norge og Danmark.

Roadmap’et for det arbejde er nu samlet i den digitale playbook, som de interne stakeholdere hos Vipp samlet har ratet 4,6 ud af 5.

IMPACT Extend har været professionelle, grundige, velforberedte, kompetente, lyttende og forstående gennem hele processen. Vi har nu et styrket overblik over vores forretning, strategi, markeder og konkurrencesituation.

Louise NormannCommunications Manager, Vipp

Digitalt styringsværktøj for de næste 2-3 år

vipp-kitchen-6-low
vipp-Kitchen-Pencil-Factory-02

Den digitale playbook markerer et vigtigt next step for Vipps digitale transformation over mod omnichannel og international full funnel marketing.

Arbejdet med at øge brand awareness er intensiveret, og lidt efter lidt skal resten af de mange tiltag iværksættes, og resultaterne dokumenteres.

For IMPACT Extend har det være afgørende, at den digitale playbook skulle passe til Vipps digitale stadie, matche forretningsstrategien og ikke være en overvældende mundfuld, der endte i en skrivebordsskuffe.

Det er ikke en højtflyvende, urealistisk strategi, men tværtimod en eksekvérbar handleplan skabt sammen med de dygtige folk hos Vipp og i øjenhøjde med deres forretningsmodel, ressourcer og ambitionsniveau.

Camilla UldahlStrategic Client Manager, IMPACT Extend

Vil du vide mere
om vores samarbejde med Vipp?

Kontakt Camilla, hun kan fortælle dig meget mere