Imerco skaber bedre brugeroplevelser og rapportering med cookieless tracking

Et opfattende setup er blevet implementeret hos Imerco, for at sikre dataejerskab og aktivt styrke førstepartsdata, udbygge datagrundlaget for kunder der ikke ønsker opsamlet data. Målet er at øge relevans på kunderejsen samt styrke rapportering på tværs af kanaler og performance. Et setup der danner grundlag for Imercos forretning i fremtiden.

I 2018 startede et strategisk samarbejde med Imerco, som havde et ønske om at skabe bedre kundeoplevelser på tværs af kunderejsen – trods manglende data på brugeren som fravælger cookies.

For rigtig mange virksomheder har compliance haft en stor påvirkning på bl.a. rapportering, marketing-taktik og generel indsigt i og optimering af performance, eftersom færre data giver dårligere grundlag for at træffe de rigtige beslutninger. Men for en virksomhed som Imerco, hvor kunderejsen på tværs af kanaler og online/offline i ægte omnichannel-stil spiller en nøglerolle i alle aktiviteter, er det at kunne effektmåle og skabe gode, relaterbare og relevante kampagner, en udfordring, der kræver en mere effektfuld løsning, end blot at lave en fremskrivning af mørketal, og gerne en løsning der har mere fremtid end de traditionelle cookiebaserede.

Kernen i denne udfordring og vores tilgang til løsningen, er at kunne skabe gode oplevelser for kunderne på tværs af deres rejse. Sammen med marketing og kommunikation, skabes indsigt i om de tiltag og kampagner der eksekveres performer – med respekt for kunderne og deres valg omkring, hvor meget data de ønsker at dele om sig selv og deres adfærd.

For at løse denne udfordring, var der behov for en skræddersyet løsning, baseret på state-of-the-art teknologi, kombineret med et dybt kendskab til Imercos kerneforretning og kunder.

med vores cookieless-setup får vi mulighed for at tune vores marketing og tilpasse os kunderejsen i en grad vi ikke har kunne de sidste mange år. Indsigten i brugernes adfærd gør at vi ser bedre effekt af vores marketing og kommer et spadestik dybere på effekten af vores omnichannel-aktiviteter. Alt sammen mens vi aktivt tager stilling til og ejerskab over brugernes data og respekterer deres adfærd og ret til privacy

Jacob BorupDirector Loyalty & System, Imerco

FREMTIDENS COOKIELESS LØSNING:

Løsningens dele;

Genkendelse og indsamling af data på brugere med fuld compliance (og etik). I tæt samarbejde med Tracedock har vi etableret en løsning der både kan profilere og fingerprinte brugere samt sikre kryptering og anonymisering af data. Tracedock-motoren er integreret med cookie-popup, backend og MA-platform, så vi sikrer samtykke/afvisning og derfra laver en kobling til forretningskritiske hændelser – På tværs af enheder, når vi kan og må genkende brugeren. På den måde sikres anonymitet og link til 3. parts cookies uden nogle former for henførbarhed.

Ikke lappe, men skabe fundament til fremtiden. Skalerbarhed og fremtid er nøgleord. Med vores custom fingerprinting og identificering, er vi helt uafhængige af cookies men kan koble data til andre platforme, der er baseret på cookies. Det hele sker i motoren, hvor vi kombinerer og transformerer data.

Lettilgængelig rapportering og indsigt. Rapportering foregår i data i høj grad i Google Analytics, vi har derfor tilpasset motor og microservice til at integrere med platformen, således al behandlet data lander her i hhv. anonymiseret og ikke-anonymiseret form. Google kommer aldrig i kontakt med data, der kan føre til personer, det hele behandles i vores cookielessmotor inden videreformidling. Rapporteringen foregår som hidtil, ubesværet, nu med ”anonyme” brugere, hvor der er begrænset data til rådighed.

Med løsningen kan der arbejdes benhårdt på kunder der reelt ønsker bedre og mere målrettet marketing, samtidig med at der kan laves bedre variation og kommunikation til gruppen af anonyme brugere, hvor vi samtidig kan sænke mål-CPA/CPC, og skrue op overfor de kunder som vi kender godt, er interesserede i vores kampagner.

LØSNINGEN SKABER BEMÆRKELSESVÆRDIGE RESULTATER

De primære succeskriterier for løsningen har været at øge genkendelsesraten af brugerne, så de kan følges på tværs af kanaler og kunderejser for dermed at kunne give dem en bedre oplevelse. Sekundært har fokus været at kunne styrke attribuering og skabe bedre indsigt og rapportering.

Før implementering var den gennemsnitlige fordeling af nye brugere på sitet ca. 2/3 mod 1/3 genkendte brugere. Efter implementeringen er billedet det modsatte, med hele 2/3 genkendte brugere i en periode på tre løbende måneder. Altså en stigning på hele 72%. En så stor rate er i høj grad medvirkende til en øget attribuering og mulighed for at effektmåle og tilpasse kommunikation på tværs af kunderejsen.

På kanalniveau ser vi en stigning i genkendte brugere på 68% på tværs af kanaler. Højdespringeren er naturligt den direkte trafik, hvor der er en fremgang på 310%, men også på en kanal som social er der 93% flere genkendte brugere og på en kanal som e-mail, med aktivt samtykke, genkendes hele 42% flere brugere.

Vil du vide mere
om vores samarbejde med Imerco?

Kontakt Jesper, han kan fortælle dig meget mere.