Dette tekniske SEO fix gav 206% trafikvækst og masser af omsætning

10. september 2020

Der er meget fokus på indhold og links for at vinde med SEO. Men hvad nytter det at padle fremad, hvis der er hul i kanoen?

 

 

Dette blogindlæg handler om en af de mest profitable tekniske fixes, som vi har oplevet for et website. Da kundens “kano” blev lappet, steg trafikken hele 206% i den efterfølgende periode.

Og det bedste af det hele? Omsætningen fulgte med.

Ved blot at løse nogle af de tekniske problemer, var forbedringerne i den organiske trafik enorm.

Lijana NorkaityteEcommerce Manager, Ole Lynggaard

Men det er også en fortælling om, at det kan betale sig at lave en grundig teknisk audit og at prioritere, hvad der kan rykke forretningen.

Vi beskriver Ole Lynggaard casen i detaljer til sidst.

 

MEN FØRST....

Forestil dig at dine tyske brugere får serveret en norsk sprogversion. Ikke godt for brugeroplevelsen.

En del vil trykke på tilbage-knappen indenfor en tiendedele af et sekund. Andre vil være mere tålmodige og finde det korrekte sprog på siden, men du har mistet tillid til dit brand.

Det er en helt unødvendig oplevelse.

For med href lang tags korrekt implementeret sikrer du den gode brugeroplevelse fra start af.

HVAD ER HREF LANG TAGS?

Lad os tage eksemplet fra før. Forestil dig at Google ikke får besked om, hvilken sider der skal vises i Tyskland. Den vil skiftesvis præsentere forskellige sprogversioner for de tyske brugere.

Fra et SEO-synspunkt er det ikke godt, når Google ikke ved, hvilken side, som er den foretrukne. Så du kan sagtens ligge på plads 4-6 på brandede søgninger, selvom du naturligt skulle ligge nr. 1. Det sker især, når man konkurrerer med sine egne affilliates og partnere.

Når brugerne vælger at klikke ind på siden, så blive det forkerte sprog vist, og det medfører, at de hurtigt hopper ud igen.

Lad os få ryddet op i den forvirring.

Href lang er en HTML attribute, som bruges til at specificere hvilket sprog, som skal vises for den geografiske målretning for en hjemmeside. Hvis du har flere versioner af den samme side på forskellige sprog, skal du bruge href lang tagget til at fortælle Google (og andre søgemaskiner) om de forskellige versioner. Selvom Href lang tag kun er et signal til Google – ikke et direktiv – så er de blevet rigtig gode til at have styr på det.

HVORDAN OPDAGER MAN, AT DER ER ET PROBLEM?

Der er flere måder til at opdage en udfordring med at få vist den korrekte sprogversion.

1. Egne tests på Google.

Brug f.eks. impersonal.me til at teste en søgning i en lokal Google. Se om dit søgeresultat også bliver vist på det korrekte sprog.

2. Dine brandede søgninger ligger ikke nr. 1 på Google

Når Google ikke ved, hvilken sprogversion som skal vises, så sker der en kannibalisering, og Google vil vise forskellige sider fra dit site på forskellige sprog. Du sender ikke et klart nok signal til Google om, hvilken side som er den vigtigste, og det resulterer i lavere placeringer. F.eks. i casen nedenfor lå partneres sites normalt over kundens site, inden vi fik styr på href lang tags.

3. Unaturlig høj bounce rate

Er der nøglesider, som har en unaturlig høj afvisningsprocent, så kan det skyldes, at det er den forkerte sprogversion som vises lokalt. Et utilfredsstillende svar og brugeren er hurtigt tilbage på Google igen.

4. Tjek Sider i Google Search Console

Filtrér på land og Udvælg et søgeord (brand eller generisk) for jer i Google Search Console, hvor i ikke rangerer i top 3 på Google og vælg Sider. Her kan du se, om visninger deles ligeligt ud på forskellige sider rettet mod andre lande, som “blander sig” med lokale sider.

3 basisregler som mange overser, men er best practice ved implementering af href lang tags

#1. Href lang er tovejs

Dem mest almindelige fejl ved implementering af href lang attributter er misforståelsen omkring, at href lang tag fungerer envejs. Med andre ord, hvis du tilføjer href lang tag på en dansk-sproget version som peger på den engelsk-sprogede version, så **skal** den engelsk-sprogede version også pege tilbage med et href lang tag rettet mod den dansk sproget version.

Dette viser overfor Google, at du kontrollerer begge sider og, at der er en “aftale” om deres fælles relation.

#2. selvreferencerende href lang attributter er god
praksis

Googles officielle guidelines anbefaler, at hver sprogversion peger på sig selv på samme måde, som når den peger på andre sprogversioner. Med andre ord skal en href lang tag pege tilbage til sig selv.

Så, hvis vi vil tilføje et href lang tag mellem en dansk side (https://www.eksempel.com/hej) og en engelsk side (https://www.eksempel.com/hello), skal begge sider indeholde begge href lang tags:

https://www.eksempel.com/hello” />
https://www.eksempel.com/hej” />

Den første URL specificerer, at der er en anden sprogversion af siden, og den anden URL er en selvreferencerende tag, som peger direkte tilbage til sin egen side.
Den engelske side indeholder også begge href lang tags.

#3. X-default tags er anbefalet men ikke obligatoriske

Hreflang=”x-default” er godt at bruge, når man f.eks. ikke har en tysk version af sit website men alligevel bliver fundet af en tysk bruger. Så kan man f.eks. vælge, at uanset hvilken side som brugerne finder dig på på Google, så sender vi dem ind på en specifik side. F.eks. forsiden eller en landing page som forklarer, hvilke sprog som vi supporterer.

Det er muligt at implementere href lang tag på tre forskellige måder på dit website.

1. Implementere href lang tags ved brug af HTML
2. Implementere href lang i HTTP header
3. Implementere href lang i dit XML sitemap

Du kan følge Googles instruktioner til, hvordan du implementere de tre forskellige her:
https://support.google.com/webmasters/answer/189077?hl=en

OLE LYNGGAARD TEKNISK SEO CASE - AUDIT VAR NØGLEN TIL AT IDENTIFICERE PROBLEMET

ole lynggaard seo case

Ole Lynggaard Copenhagen er et eksklusivt dansk smykkedesign. I november 2019 lancerede de deres nye site med et flot, visuelt og moderne design. Efter lanceringen tabte de dog en del organisk trafik. Der er altid en del turbulens hos Google ved en migrering, hvor man kan tabe trafik de første uger, inden man er tilbage på det tidligere trafikniveau. Det skete ikke i dette tilfælde.

Det er her, at vi kom ind i billedet.

Over til Lijana Norkaityte, som vi mødte i begyndelsen af dette blogindlæg:

Efter at have bygget en ny hjemmeside med en PWA-løsning var udfordringen at forstå, hvorfor vores organiske trafik pludselig faldt, samt hvordan vi hurtigt kunne gendanne og øge den.

Vi hyrede derfor IMPACT Extend til at udføre en teknisk revision, hvor flere tekniske problemer blev identificeret. En af dem var href lang tags.

Efter en teknisk løsning fra vores udviklere, fortsatte IMPACT Extend med at spore rettelsen, indtil problemet var helt løst. Ved blot at løse nogle af de tekniske problemer var forbedringen i den organiske trafik enorm. Vi ser frem til at se yderligere trinvise forbedringer i organisk ydeevne, da hvert lille trin tæller markant.

Lijana Norkaityte - Ole Lynggaard
Lijana NorkaityteEcommerce Manager, Ole Lynggaard

Det tekniske audit indeholdt 25 punkter. Ud fra konklusionerne lavede vi derefter deep dives på centrale områder. En af de mest kritiske områder fra konklusionen var at få styr på sprogversioneringerne via href lang tags, da lokale resultater blandede sig med andre sprogversioner.

ET TEKNISK FIX MED STOR POSITIV PÅVIRKNING PÅ RANKINGS

8. juni 2020 fik vi implementeret den korrekte href lang tagging.

Forbedringerne kunne ses med det samme.

href lang tag fix seo

Fra den ene uge til den næste øgede vi trafikken med 206%. Dette skyldtes, at en lang række søgeord rykkede sig fra placering 4-5 til placering 1. I Danmark rangerede Ole Lynggaard nr. 1 – ifølge Google Search Console – på kun 12 søgeord inden fixet. Ugen efter var tallet 59!

Det vigtigste var, at omsætningen fulgte med udviklingen i trafikken. Her et par måneder efter det tekniske fix fortsætter Ole Lynggaard med at fastholde placeringerne og vækste online.

OPSUMMERING

Alle cases er forskellige. I SEO-ekspertens værktøjskasse har vi mange forskellige værktøjer. Det som er vigtigt at forstå er, hvilke værktøjer man skal bruge i en specifik situation. Derfor er det tekniske audit vigtigt til at give overblikket. Det kan fortælle, om der er hul i “kanoen”, og hvis der er et stort hul, så skal det lappes med det samme. Alle andre aktiviteter er nyttesløse, hvis man ikke får fikset dette først.

For Ole Lynggaard gav dette tekniske fix et kæmpe boost. De er nu i en position, hvor vi er igang med “andre værktøjer” til at gøre dem synlige overfor deres målgruppe og forløse et kæmpe potentiale.