CRO - MEGET MERE END BARE FARVER

Vil du vide mere om hvordan du anskaffer flere leads, signups eller generere mere salg? Så læs med i dette blogindlæg, hvor du kan lære mere om hvad CRO egentlig er, og om en ny farve på en check-ud knap er nok.

FÅ VÆRDI UD AF DE BESØGENDE

CRO (Conversion Rate Optimization) eller konverteringsoptimering sikrer, at et klik bliver til et salg. Ved at øge antallet og størrelserne af dine konverteringer, sikrer du en højere omsætning og øger værdien af den trafik, som du i forvejen bruger tid og penge på at skaffe.

Konverteringer kan altså betyde flere forskellige ting, men i sidste ende er konverteringer det du vil have ud af dine besøgende. Det kan være et salg, hvis du har en eCommerce side, eller det kan være et sign-up til en nyhedsmail, så du skaber et lead på din B2B side.

Det stikker en del dybere end bare, at skifte check-ud knappen fra rød til grøn eller at sætte prisen ned på en vare. Selvfølgelig kan små ændringer i nogle tilfælde give udslag, og det kan også sagtens være, at du rent faktisk skal skifte farve på din check ud knap. Men konverteringsoptimering er også meget mere end det.

TEKST OG DESIGN

Konverteringsoptimering handler nemlig ikke kun om, at optimere tekst og design. Det handler om at se det store billede og identificere de områder af en hjemmeside, hvor potentialet for vækst er størst. Derudover handler det om, at forstå sine brugere. De fleste har nemlig en holdning til hvordan de selv synes noget tager sig godt ud, men i sidste ende er det brugernes handlinger der tæller.

Her er et ekspempel. Hvis du har en hjemmeside med en målgruppe på +60, kan det godt være, at der sidder en webdesigner og græmmer sig over, de åbenlyst store knapper og en forsimplet menu struktur, mens CRO-analytikeren klapper i sine hænder.

Forstår du ikke dine brugere, kan du lave splittests samt optimeringer på gætterier lige så tosset du har lyst til. Det ændre bare ikke noget i konverteringsraten. Så få styr på dine brugere og undgå, at drage forhastede og forkerte konklusioner.

TAG PULSEN PÅ DIN HJEMMESIDE

Det første trin i din konverteringsoptimeringsanalyse inden du begynder at indsamle data er, at beslutte hvad du vil måle på. Er det at styrke konverteringsraten med en vis antal procentdel? Er det på hele siden eller en specifik del af siden? Vil du have flere leads eller sign-ups til dit nyhedsbrev?

Når du har besluttet hvad du gerne vil have ud af din CRO-analyse, er det på tide at tage en status over, hvordan dine sider klarer sig lige nu. Så har du noget at kunne sammenligne med. Find derfor ud af hvad din nuværende konverteringsrate er, inden du begynder at indsamle data på, hvordan din side kan forbedres. Google Analytics er et godt sted at starte.

GIV BRUGEREN DET DE VIL HAVE, DER HVOR DE VIL HAVE DET

Ved at tænke CRO ind i din strategi kan du øge dine konverteringer i både antal og størrelse ved at:

  1. Skabe en bedre brugeroplevelse
  2. Øge brugernes købsmotivation
  3. Fjerne barrierer, som får brugerne til at give op

KONVERTER TIL DET DU HAR BRUG FOR

Man har altid nogle helt specifikke mål med sin hjemmeside, som har til formål at gøre brugerne til kunder eller leads. Det kan være, at man gerne vil sælge noget, have dem til at tilmelde sig noget, eller man vil have brugerne til at engagere sig mere med brandet ved, at læse flere artikler og bruge længere tid på hjemmesiden. Alt dette er målbare resultater, som vi kan arbejde med og forbedre.

Man inddeler typisk konverteringsmål i mikro- og makrokonverteringer. Makrokonverteringer er det vigtigste mål med hjemmesiden – endemålet. Det vigtigste mål på et e-Commerce site vil typisk være at få brugerne til, at foretage køb eller udfylde en kontaktformular (leadkonvertering). Det er dog sjældent at en bruger bare lander på en side, og konverterer med det samme. Brugeren bevæger sig først ud på en rejse som bl.a. går ud på at udersøge om produkterne er relevante og om hjemmesiden er til at stole på.

Kunderejsen består af mange steps hvorpå brugeren bevæger sig rundt på hjemmesiden og skaber et forhold til brandet og produkterne. Ofte vil man se, at brugerne først konverterer på 2. besøg eller senere. Vi kan måle hvor tæt brugerne er på makrokonverteringen ved at opsætte en række delmål, altså mikrokonverteringer. Det fortæller os, hvor langt de er i kunderejsen. En mikrokonvertering kan f.eks. være, at tilmelde sig nyhedsbrevet eller downloade en fil.

GLEM DESIGN HACKS OG
BASÉR DINE ÆNDRINGER på baggrund af DATAEN

Der ligger et større arbejde bag ved en CRO-analyse, hvis den skal være så effektiv som overhovedet muligt. Dybdegående analyser baseret på adfærdstracking, webanalytics, brugertests og adfærdspsykologi ender ud i en CRO-strategi grundfæstet i data.

En række anbefalinger og hypoteser baseret på analysen kan først nu testes i forskellige typer af splittests. Det vigtigste er, at der er styr på statistikken bag ændringerne – og konklusionerne er baseret på baggrund af data, og ikke gæt eller holdninger til design og farver.

Konverteringsoptimering består derfor af to dele: En analyserende del der går ud på, at lære målgruppen og deres adfærd at kende. Den optimerende del der går ud på, at optimere navigation, design og tekst (til forskellige brugertyper på forskellige steder i kunderejsen) for, at øge brugervenligheden og købsmotivationen.

Der findes et utal af forskellige værktøjer til at indsamle data, når du er ved at lave konverteringsoptimering. Nedenfor er et eksempel på et udsnit af, programmer der findes til at hjælpe dig.

UDVALGTE VÆRKTØJER
  1. Hotjar
  2. Google tag manager
  3. Google Analytics
  4. Iridion
  5. Visual website optimizer

 

Når du har indsamlet din data, analyseret den og opstillet nogle hypoteser med baggrund i data, på hvilke ændringer der kunne skabe en højere konverteringsrate, kan du nu begynde at lave wireframes ud fra designmæssige ændringer, samt opsætte A/B splittest.

AFSLUTTENDE

Kort sagt handler CRO om at øge din omsætning ved, at forbedre oplevelsen for dine brugere af din hjemmeside – samt at hjælpe dem i mål på bedst mulig vis. Konverteringsoptimering er en helt afgørende del af din digitale strategi, og hænger tæt sammen med dit kanalmix. For at få en højere ROI på dine trafikudgifter, er det nødvendigt at forstå brugerne fra de forskellige kanaler, og møde dem med den rette content og landingpage.

Konverteringsoptimering er en løbende analyse, hvis du skal have mest muligt ud af din hjemmeside, på den lange bane. Det gælder om at være opdateret, og hele tiden følge med dine besøgende. Det kan være din målgruppe ændrer sig, eller dine produkter kræver anderledes tiltag end tidligere.

CRO ANALYSER
  1. CRO-analyse
  2. CRO-strategi
  3. Wireframing og design
  4. A/B splittest
  5. Trackingvalidering
  6. Performance afrapportering

Vil du vide mere
om CRO?

Så kontakt Kenneth, han kan fortælle dig meget mere

client consultant